- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wat de vakbonden enkele weken geleden vreesden, werd afgelopen vrijdag door de directie van Delhaize Group bevestigd: Delhaize gaat in de kosten snijden.
Op de laatste aandeelhoudersvergadering van 22 mei werd duidelijk dat Delhaize moet besparen om competitief te blijven. De kostenstructuur van de retailer is tussen 2006 en 2014 sterk gestegen. “We willen terug naar het oorspronkelijke niveau in 2 à 3 jaar tijd. Daarvoor stippelen we nu een programma van besparingen uit”, verklaarde Frans Muller (CEO Delhaize Group).
Tegelijkertijd staat In België het marktaandeel van Delhaize onder druk. De retailer investeert in lage prijzen om klanten te lokken, maar “lage prijzen en hoge kosten, dat is op termijn niet houdbaar” zei Muller. “Dus werken we aan de kosten.” Dat er daarbij extra ontslagen zullen vallen wou Muller niet gezegd hebben.
Concreet neemt Delhaize vooral zijn productie- en distributiekosten onder de loep. Dat zal niet enkel in België gebeuren, maar in alle landen waar Delhaize aanwezig is. Bij ons heeft Delhaize een lichte achterstand op rivalen Colruyt, dat zijn kosten traditioneel goed onder controle houdt, en Carrefour, dat enkele jaren geleden al een fikse besparingsronde deed.
Red Market
Verder verklaarde de directie ook dat ze de activiteiten van Red Market gaat onderzoeken. Er zouden nog twee nieuwe winkelopeningen gepland zijn, maar eerst wordt de formule tegen het licht gehouden. “We overwegen nog twee winkels te openen, maar het team is de businesscase aan het bekijken. Die oefening zal pas op het einde van het jaar rond zijn”, dixit Muller in De Tijd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?