- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize verkoopt in haar Belgische supermarkten producten van het huismerk van zusterbedrijf Albert Heijn. Het gaat om een tijdelijke proefopstelling, zegt de retailer aan Gondola.
Vorige maand verraste Albert Heijn door in haar Nederlandse winkels Belgische Delhaize-producten aan te bieden. Het ging om een assortiment dat uitgekozen was door AH-klanten en in een display met de kop “Het Lekkerste uit België” gepresenteerd werd bij de Nederlandse marktleider.
Nu pakt ook Delhaize uit met een gelijkaardig project. In al haar geïntegreerde supermarkten en een groot deel van haar franchisewinkels, heeft de retailer sinds vorige week displays met Albert Heijn-producten met het opschrift "Onze buren hebben goede smaak" geplaatst. “Het gaat enerzijds om producten van het biologische huismerk van Albert Heijn en anderzijds om algemene producten en Nederlandse specialiteiten van het AH-merk zoals fruithagelslag, zilvervliesrijst of mini stroopwafeltjes,” vertelt Roel Dekelver (woordvoerder Delhaize) aan onze redactie. De bioproducten zijn in heel het land beschikbaar, maar de typisch Nederlandse referenties zijn enkel in Vlaanderen verkrijgbaar.
Anders dan in Nederland, werden deze producten niet uitgekozen door het cliënteel. “We deze oefening zelf gedaan en gekeken naar welke producten van Albert Heijn eruit springen en nog ontbreken in ons assortiment,” aldus Roel Dekelver.
Delhaize benadrukt dat het om een tijdelijke testopstelling gaat. “We gaan de test nu even laten lopen en kijken hoe de klant erop reageert. Aan de hand van verkoopcijfers en klantenbevragingen zullen we de proef dan analyseren,” zegt de woordvoerder. We moeten dus niet meteen meer AH-producten bij Delhaize gaan verwachten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?