Delhaize
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Delhaize
Delhaize komt met een nieuw label voor bijna vervallen producten, die het voortaan ook op één locatie in de winkel zal aanbieden.
In mei starttte Delhaize met een test van een kortingssysteem voor producten die hun houdbaarheidsdatum naderen. Het wil klanten aanmoedigen om dat soort etenswaren te kopen door ze op één locatie aan te bieden en ze van nieuwe etiketten te voorzien. Volgens een onderzoek dat de retailer in 2022 uitvoerde, worden klanten afgeschrikt om producten met de huidige gele sticker aan te kopen omdat ze denken dat deze producten minder vers of kwaliteitsvol zijn. Volgens de supermarktketen klopt die aanname niet, omdat er kwaliteitscontroles gedaan worden. Om ze aantrekkelijker te maken, biedt Delhaize ze voortaan aan in ‘no waste corners’, waar bijna vervullen producten uit de rayons zuivel, charcuterie, … samengebracht worden. De groene ‘winwin’-sticker moet duidelijk maken dat de producten beter zijn voor het milieu – omdat ze niet weggegooid worden – en voor de portemonnee. Gemiddeld zijn de producten die het in de nieuwe corners aanbiedt 30% goedkoper dan de initiële prijs, meldt de supermarktketen. Delhaize zegt dat het nu al een groeiende vraag ziet naar dat soort producten. “Voor vele gezinnen zijn het deze schijnbaar kleintjes die op het einde van de maand wel degelijk het verschil maken”, aldus Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?