- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Denis Knoops, tot voor kort nog CEO bij Delhaize België blijft investeren in kmo’s. Zo is hij recent de belangrijkste aandeelhouder geworden van Chronostock, specialist in het openen van tijdelijke winkels. Dat maakte L’Echo bekend.
Begin september 2017 werd Denis Knoops nog door Xavier Piesvaux vervangen als CEO bij Delhaize België. Toch heeft de ex-topman ondertussen niet stilgezeten. In afwachting van een nieuwe uitdaging, heeft Knoops met veel mensen gesproken. “Ik heb veel mensen uit verschillende sectoren ontmoet, gaande van bazen van kmo’s, ex-werknemers bij topbedrijven en consultants tot headhunters. Ik heb geprobeerd om alles uit de informatie te halen die ik verkregen heb, aangezien ik toch de luxe had dat ik de volgende dag niet moest werken“, vertelt Knoops aan L’Echo.
Dankzij die ontmoetingen besefte Knoops dat hij niet meer wil werken voor een groep als Ahold Delhaize, maar dat hij eerder wil samenwerken met mensen die dezelfde waarden delen. Nochtans kreeg de ex-CEO veel voorstellen uit de wereld van de grote distributie. “Ik zou graag aan de slag gaan als CEO of aandeelhouder van een bedrijf. Hoe groot dat bedrijf is en in welke sector het zich bevindt, maakt me niet uit, zolang het maar een uitdaging is en het niet allemaal gepland is. Een bedrijf in moeilijkheden terug gezond maken, is bijvoorbeeld iets dat me wel aanspreekt”, verduidelijkt Knoops in L’Echo.
Toch heeft Knoops de afgelopen tijd zeker niet stilgezeten. Zo heeft hij zijn eigen management- en investeringsbedrijf Coconut Tree opgericht en is hij hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, specialist in het openen van tijdelijke winkels. Knoops vertelde aan onze collega’s van L’Echo dat het bedrijf vorig jaar in moeilijkheden verkeerde. Daarom investeerde de ex-topman 200.000 euro in het bedrijf, enerzijds uit vriendschap, maar ook omdat hij die tactische en opportunistische kant van dat soort bedrijven wel weet te waarderen.
Daarnaast versterkte Knoop ook Profinpar, een fonds dat investeert in rendabele kmo's, en investeerde hij in verschillende start-ups zoals Infinity Mobile, een bedrijf dat zijn klanten helpt om online pop-upstores op te richten,… En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, is Knoops volgens L’Echo ook nog de vrijwillige mentor van The Birdhouse, een accelerator die gesponsord wordt door Belfius, waar hij twee start-ups begeleid: eentje actief in fruitsappen, de andere in vastgoed.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?