Desperados
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Desperados
Desperados-bier, dat tot nu toe verpakt was in oneway-flessen, stapt over op retourflessen. Om dat mogelijk te maken heeft brouwerij Alken-Maes 4,7 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe verpakkingslijn.
Het succes van Desperados zet zich onverminderd voort. Over de laatste vier jaar stegen de volumes met 54%. Desperados, dat in 1995 in Frankrijk werd gelanceerd en snel door Heineken werd overgenomen, wordt sinds 2020 voor de Belgische markt gebrouwen in de brouwerij Alken-Maes, zelf een dochteronderneming van de Nederlandse brouwerijgroep. Tot nu toe werd de drank verpakt in oneway-flessen, maar daar komt verandering in. Zo investeerde Alken-Maes 4,7 miljoen euro in een nieuwe verpakkingslijn die retourflessen mogelijk maakt. “We gebruiken al vele decennia retourflessen voor onze bieren zoals Cristal, Maes, Grimbergen en Affligem. Om duurzamer te zijn dan een oneway-fles, moet een retourfles zoveel mogelijk keren naar onze brouwerij terugkeren. Dankzij de efficiënte samenwerking met de retailers breiden we dit systeem nu uit naar de 33 cl fles van Desperados”, aldus Gwendi Hernalsteen, retaildirecteur bij Alken-Maes.
De eerste retourflessen verschenen in maart in de supermarkten. In de loop van dit jaar zal de brouwer ongeveer 9 miljoen 33 cl-retourflessen Desperados op de Belgische markt brengen. De omschakeling naar het statiegeldsteem zal de Limburgse brouwer ook toelaten om het aandeel van zijn volumes verpakt in herbruikbare verpakkingen te verhogen tot 80%, vertelde Marc Josephus Jitta, CEO van Alken-Maes, aan Belga.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?