Publireportage Dop en fles vormen voortaan een onafscheidelijk duo bij Coca-Cola
Coca-Cola
Alle PET-flessen* van Coca-Cola in België en Luxemburg ondergaan de komende weken en maanden een duurzame metamorfose. Zo komen er aangehechte doppen aan de flessen als stimulans voor inzameling en recyclage.
Coca-Cola neemt op die manier mee de handschoen op tegen zwerfvuil. De vernieuwde flessen zullen de komende weken naar steeds meer verkooppunten doorstromen. Met de aanpassing voldoet Coca-Cola aan de Europese Single Use Plastics-richtlijn (SUP), die in 2024 van kracht wordt. “Ingrijpen op verpakkingen is essentieel om een deel van onze CO2-uitstoot te vermijden”, zegt communicatieverantwoordelijke Maud Collée.
Het ontwerp van de nieuwe dop bestaat uit een veiligheidsring waaraan de hersluitbare dop is bevestigd met een stevig lipje. Het plastic dopje, dat is getest in het centrum voor Research & Development van Coca-Cola in Anderlecht, hangt voortaan dus vast aan de hals van de fles. Dankzij deze innovatie worden dop en fles vanaf nu samen ingezameld voor recyclage. De nieuwe flessen worden lokaal geblazen en afgevuld in de Antwerpse productievestiging van Coca-Cola. Later dit jaar zal ook de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine overschakelen.
Minder verpakken en beter recycleren
Met de nieuwe aangehechte doppen zet Coca-Cola in België en Luxemburg meteen ook een volgende stap in zijn strategie om te streven naar een ‘World Without Waste’. Om de ecologische voetafdruk van zijn verpakkingen te verminderen, heeft het bedrijf een duidelijke visie: daar waar mogelijk minder verpakking gebruiken en alle gebruikte verpakkingen terug inzamelen, zodat ze niet op straat belanden maar gerecycleerd kunnen worden tot nieuwe verpakkingen. Dat circulaire model is ook belangrijk door zijn impact op de CO2-uitstoot die aan de verpakkingen is gelinkt.
“Verpakkingen vertegenwoordigen vandaag ruim 40 procent van onze CO2-voetafdruk”, zegt communicatieverantwoordelijke bij Coca-Cola België en Luxemburg Maud Collée. “Ingrijpen op de verpakkingen is dan ook essentieel om een deel CO2-uitstoot te kunnen vermijden. Zo zijn we sinds de zomer van 2021 overgeschakeld op plastic flessen die gemaakt worden uit 100 procent gerecycleerde PET (rPET)**. De CO2-voetafdruk van gerecycleerde PET is tot 70 procent kleiner dan die van nieuw plastic gemaakt uit fossiele brandstoffen. Met deze kleine ingreep op onze doppen, hopen we op een grote impact voor het milieu. Dankzij de introductie van flessen met aangehechte doppen zetten we opnieuw een stapje vooruit in onze strategie om te streven naar een ‘World Without Waste’.”
Met zijn duurzaamheidsactieplan werkt Coca-Cola Europacific Partners verder om tegen 2030 30 procent CO2-uitstoot te vermijden over de hele waardeketen en als bedrijf volledig CO2-neutraal te worden tegen 2040. “Vorig jaar ontving de mineraalwaterbottelarij in Chaudfontaine als eerste Belgische site van Coca-Cola zijn CO2-neutraliteitscertificaat. Kort daarna namen we ook 30 elektrische vrachtwagens in gebruik, als volgende stap om ook in het gebruik van onze vloot een deel CO2-uitstoot te vermijden. We zetten samen met verschillende partners en zowel onze klanten tal van initiatieven op poten om aan een duurzame wereld te werken. Zo sensibiliseren we in de zomer festivalgangers om hun afval correct te sorteren via onze recyclageboodschappen.”
Gefaseerde overschakeling
De flessen met aangehechte dop verschijnen het komende jaar stap voor stap in alle winkelpunten van ons land. “Het volledige portfolio van Coca-Cola in België en Luxemburg, waaronder de merken Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea, Chaudfontaine en Sprite, zal zo’n aangehechte dop krijgen. De flessen Coca-Cola, Fanta en Sprite van 1,5 liter zijn de eerste flessen met aangehechte dop die op de markt verschijnen. De overige verpakkingsformaten en merken in het portfolio van Coca-Cola in België en Luxemburg volgen tegen het einde van 2023”, schetst Maud.
Bij de strijd tegen zwerfvuil moet uiteraard ook de consument volgen. Coca-Cola doorloopt daarvoor concrete actiepunten. “Om van het initiatief een succes te maken, is het belangrijk dat we onze consumenten tijdig en helder informeren: Hoe werkt zo’n aangehechte dop en waarom deze verandering? Wat is precies het voordeel op het gebied van duurzaamheid? Voor de consumenten wordt deze nieuwe dop even wennen, maar wij weten dat zij de verandering zullen verwelkomen als die duidelijk wordt uitgelegd. We zullen onze klanten de komende maanden zoveel mogelijk betrekken bij dit nieuwe traject, met verschillende acties en een sterk communicatieplan. Door samen onze verpakkingen beter in te zamelen voor recyclage, zowel doppen als flessen, helpen we opnieuw een deeltje zwerfvuil de wereld uit.”
Verpakkingsboodschap
Coca-Cola voorziet onder meer een consumentencampagne op maat. “We willen een zo breed mogelijk publiek, zowel jongeren als ouderen, tijdig en correct informeren. We zetten in op een mooi evenwicht van efficiënte kanalen met educatieve communicatie via buitenreclame, zoals reclame via het openbaar vervoer en op posters, maar ook via digitale media, sociale media en influencers.”
Coca-Cola heeft een onomstotelijk globaal karakter, maar is ook al decennialang sterk lokaal verankerd in onze contreien. Met die lokale werkwijze draagt de drankengroep ook bij aan een duurzamere toekomst. “We zijn al 95 jaar actief in België. Onze dranken worden door en voor Belgen gemaakt. Ons land telt drie productievestigingen - in Gent, Antwerpen en Chaudfontaine - en vijf distributiecentra. In 2022 verkochten we over ons heel portfolio bekeken liefst 858 miljoen liter drankjes in België, waarvan 86 procent in de lokale vestigingen werd geproduceerd. Het centrum voor Research & Development in Anderlecht, dat het nieuwe dopje heeft getest, is trouwens het tweede grootste centrum voor R&D van Coca-Cola over de hele wereld. Daarnaast zetten we met Coca-Cola in ons land liefst 2.000 mensen aan het werk. We blijven ook verder lokaal investeren in de lokale vestigingen”, besluit Maud.
*Met uitzondering van Aquarius Isotonic en Rosport, die volgen in 2024.
**100% gerecycleerd plastic met uitzondering van dop en etiket, en Aquarius 1,5 l, Tropico 1,5 l en Minute Maid 33 cl.
Meer info?
Wilt u meer info over de rijke ambities van Coca-Cola voor een duurzame wereld?