Gondola Academy Gilles Jourquin (Newpharma): “Elke euro die we investeren in marketing moet twee keer zoveel opbrengen”

Gondola
Gondola
Gilles Jourquin, CEO van Newpharma, is spreker op het Shopper & Trade marketing congres. In een voorafgaand interview legt hij de nadruk op het belang van meer marketingefficiëntie. “Om dat te bereiken is het essentieel dat we onze klantendata beter toepassen en uitspelen.”
Ik wil me laten verrassen door andere en nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld door zaken die in mijn eigen bedrijf niet leven, of dingen die anderen vanuit een verfrissende invalshoek bekijken.
Eigenlijk ben ik vooral een nieuwsgierige persoon, ik wil steeds bijleren en me laten inspireren. Op het congres ga ik dus op zoek naar iets anders, weg van mijn dagelijkse werkrealiteit. Dat kan enorm verfrissend en inspirerend zijn. Voor mij is dit event dus zowel een stukje entertainment als een deel inspiratie.
Ik ga op twee verschillende onderwerpen in. In de eerste plaats zal ik het hebben over de ontwikkeling van schaalbare diensten boven e-commerce. We zien nu dat e-commerce een penetratiegraad van zowat 85 procent heeft bereikt. Er is dus een evenwicht ontstaan tussen e-commerce en het klassieke brick & mortar-shoppen. We willen ons dienstenpakket boven de transacties nu vervolledigen, daarom hebben we in de afgelopen jaren drie digitale diensten opgestart. Die moeten onze klanten verder empoweren.
Ten tweede zal ik het hebben over ecosysteemdenken, bijvoorbeeld tussen verschillende delen van dezelfde groep. Ik zal een praktijkvoorbeeld uit Colruyt Group uit de doeken doen om dit te illustreren.
Enerzijds is er veel onzekerheid over het komende jaar, zeker de internationale context is niet eenvoudig. Daarnaast moeten we rekening houden met de impact van inflatie, automatisatie en generatieve artificiële intelligentie (AI). De huidige marktomgeving is dus uitdagend, maar anderzijds heb ik ook veel vertrouwen. Onder meer vanwege de hoge getrouwheid van klanten aan e-commerce merken. Mensen hebben hun voorkeuren en hun favorieten, ook Newpharma heeft een trouwe aanhang. Sommige mensen zijn al vijftien jaar klant bij ons, ik heb dus alle vertrouwen in onze value proposition.
Personalisatie, one to one marketing en het verder implementeren van AI. Dus vooral de marketingefficiëntie moet sterk toenemen. Elke euro die we investeren moet twee keer zoveel opbrengen. Om dat te bereiken is het essentieel dat we onze klantendata beter toepassen en uitspelen.
Enerzijds door internationaal verder te groeien. We zijn nu actief in vijf landen, waar we een duidelijk groeipad hebben tegenover de Belgische markt. Zo zien we in Frankrijk, en de andere landen, een behoorlijke groei. Anderzijds moeten we om verder te groeien focussen op ons ecosysteem en verdere klantenacquisitie. We moeten ons de vraag stellen hoe we nog nieuwe klanten kunnen aantrekken, als die na vijf tot zeven jaar nog geen klant geworden zijn. Daar zullen we dus creatief moeten over nadenken. Het zal belangrijk zijn om daarbij uit te gaan van het nut van ons ecosysteem, om klanten binnen te halen die anders niet tot bij ons komen. Op de Belgische markt focussen we dus op referral marketing en in het buitenland op internationale groei.
Wat betekent groei voor jouw merk? Ontdek het op 27 maart en laat je inspireren door experts die het verschil maken!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?