- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Vorig jaar behaalde DPDgroup een omzet van maar liefst 6,8 miljard euro, goed voor een stijging van 11% ten opzichte van 2016. Daarmee verstevigt het bedrijf zijn positie als tweede grootste speler op de Europese pakket- en expressmarkt. Net zoals DHL, profiteert DPDgroup van de internationale groei die de e-commerce doormaakt.
In 2017 behaalde DPDgroup een omzet van 6,8 miljard euro, goed voor 28% van de door Le Groupe La Poste gerealiseerde omzet, die in hetzelfde jaar steeg tot 24,1 miljard euro. In vergelijking met 2016 steeg de verkoop bij DPDgroup in 2017 met 11% (een stijging van 8,2% bij gelijke parameters en wisselkoersen). Deze prestatie was vooral te danken aan een volumegroei (+10%), waardoor het totale aantal wereldwijd geleverde pakketten steeg tot 1,2 miljard. DPDgroup vertrouwt op een eigen hybride B2B en B2C netwerk. Het B2B aandeel vertegenwoordigt nog steeds 61% van het totale volume van de groep in 2017. Opmerkelijk is echter dat DPDgroup, als één van de eerste B2B operatoren, de strategische keuze maakte om te groeien in de B2C markt. Daardoor was het B2C aandeel in 2017 goed voor 37% van de totale omzet terwijl dat aandeel in 2016 slechts 34% bedroeg.
“Dankzij de sterke groeiresultaten verstevigde DPDgroup zijn positie als tweede grootste speler op de Europese CEP (Courier Express Parcel) markt”, verklaart het bedrijf. De groep is actief in alle belangrijke Europese markten dankzij de activiteiten van de eigen filialen in 23 landen. Op die manier slaagde het bedrijf erin om stijgende verkoopcijfers te realiseren, vooral in Frankrijk (+6,3%), het Verenigd Koninkrijk (+11%), Rusland (+13,7%) en in Polen (+18,3%).
De groei van de cross-border e-commerce had een belangrijke impact op de internationale exportstroom van DPDgroup, die een groei kende van 11% in 2017, zowel in de B2B als de B2C markt.
In 2017 bevestigden 54% van de Europese e-shoppers dat ze al online aankopen op een buitenlandse webshop plaatsten. 67% van hen gaf aan dat de online aankoop plaatsvond op een buitenlandse website binnen Europa (39% in de buurlanden). Hetzelfde percentage e-shoppers kocht online reeds goederen aan op een webshop buiten Europa (waarvan 44% in China en 31% in de USA).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?