Een jaar nadat het failliet werd verklaard, heeft de Belgische start-up Andy aangekondigd dat het vanaf volgende maand opnieuw van start gaat en zegt dat het "lessen heeft geleerd" uit zijn ervaringen in het verleden.

"We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat Andy terug is en beter dan ooit," kondigde de bezorgdienst vrijdag aan op zijn LinkedIn-pagina. "Na een uitdagende periode hebben we de tijd genomen om ons bedrijf opnieuw te evalueren, te herstructureren en opnieuw op te bouwen op sterkere fundamenten en met een hernieuwde toewijding aan uitmuntendheid (...) Vanaf juli kunt u weer uw bestellingen bij ons plaatsen en genieten van de eersteklas bezorgservice die u van ons gewend bent." De start-up maakte ook van de gelegenheid gebruik om zich te verontschuldigen bij zijn leveranciers en partners voor de schade die het faillissement vorig jaar had veroorzaakt. Het bedrijf zei ook dat het had "geleerd van ervaringen uit het verleden" en "aanzienlijke verbeteringen had doorgevoerd".

Geen elektrische voertuigen meer

Pieter-Jan Wouters, Andy's COO en medeoprichter, schetste deze verbeteringen dinsdag aan Gondola. "Het bedrijf heeft nu een nieuwe structuur waardoor we veel lagere vaste kosten hebben. We zullen bijvoorbeeld alleen nog maar bezorging op de volgende dag aanbieden in plaats van op dezelfde dag. Dit betekent dat we maar één magazijn hoeven te gebruiken, bij onze partner VVO Drinks in Drinks, om te leveren aan Antwerpen, Mechelen, Brussel en Leuven. Daarnaast zijn ook alle backoffice-activiteiten teruggeschroefd. Tot slot gaan we ook thermische bestelwagens inzetten, wat de capaciteit met 30% zal verhogen. Over een paar jaar gaan we terug naar elektrische voertuigen, maar eerst willen we een winstgevend bedrijf worden."

"Toonaangevende drankenbezorger in België worden"

Gesterkt door het geld van een aantal (discrete) business angels, gaat Andy verder met grote ambities, te beginnen met winstgevendheid, die de Chief Operating Officer zeer binnenkort wil bereiken. "Aan het einde van Andy's eerste onderneming hadden we een maandelijkse omzet van ongeveer €250.000. Ons doel is om datzelfde bedrag te bereiken. Ons doel is om in de komende acht maanden hetzelfde cijfer te halen, wat ons, dankzij onze nieuwe kostenstructuur, in staat zal stellen om winstgevend te zijn. En op langere termijn, zeg maar over twee tot drie jaar, is het onze ambitie om de toonaangevende drankenbezorger in België te worden". Pieter-Jan Wouters besluit: "De belangrijkste reden waarom we het bedrijf opnieuw hebben gelanceerd, is omdat onze klanten eind Andy echt teleurgesteld waren. In een enquête die we hen stuurden, zeiden ze dat we hun leven gemakkelijker maakten. Dat, en het feit dat we een ongelofelijke respons van 62,5% kregen zonder zelfs maar te pushen, zegt me dat we een dienst leveren waar in ons land zeker vraag naar is."