Drie dingen die u gemist hebt tijdens de gratis webinar met Véronique Goossens
Afgelopen donderdag vond de tweede gratis webinar plaats van Gondola Society met topexpert Véronique Goossens, Chief Econoom bij Belfius. Had u geen tijd om erbij te zijn? Geen probleem. Wij geven u een overzicht van de drie belangrijkste feiten.
Geen vergelijking met de crisis van 2008
Voor voorspellingen over de evolutie en de gevolgen van de coronacrisis, is het volgens Véronique Goossens nog veel te vroeg, zeker omdat er nog zoveel onzekerheid heerst. Toch is het volgens haar belangrijk om twee dingen goed te beseffen. Een vergelijking maken met de financiële crisis van 2008, kan niet. De oorzaken van de twee crisissen zijn verschillend: in dit geval ging het om een virus dat zijn tanden zette in een sterke economie met een bijna volledige tewerkstelling en gezonde centrale banken. Bovendien willen centrale banken en de overheid, in tegenstelling tot de crisis van 2008, nu wel volop bijspringen om bedrijven te helpen.
Ten tweede zal de economie zich niet direct herstellen, aldus Véronique Goossens die verwijst naar de situatie in China die we als leidraad moeten nemen. Daar blijkt namelijk dat de economie zich aan een heel traag tempo aan het herstellen is. Een van de problemen is het consumentenvertrouwen dat een flinke deuk heeft gekregen. Hoelang het duurt eer dat hersteld is, is volgens Goossens koffiedik kijken. Mensen hebben volgens haar nu nog steeds schrik, waardoor de economie extra langzaam op gang komt. En dat is iets wat we volgens haar ook in België mogen verwachten. Ze gaat er dan ook vanuit dat onze Belgische economie voor de zomer nog niet hersteld is. Al is er wel positief nieuws: doordat Belgen waarschijnlijk niet op vakantie zullen gaan naar het buitenland, steunen ze wel de Belgische horeca en toerisme. Wat onze economie dan weer een klein duwtje in de rug kan geven.
Nood aan transitie
Een andere, misschien eerder pijnlijke, vaststelling? Het feit dat België afhankelijk is van buitenlandse leveranciers om de crisis te lijf te gaan. Véronique Goossens verwees daarbij naar de leveringsproblemen van mondmaskers en alcoholgel uit het buitenland, waardoor Belgische ziekenhuizen in de problemen dreigden te komen. Volgens haar is het cruciaal dat België zijn economie verduurzaamt zodat het beter kan voorzien in zijn eigen noden, zeker in tijden van crisis.
Toen er een tekort dreigde van alcoholgels besloten sommige Belgische bedrijven, waaronder Bruggeman en Tiense Suiker, om hun fabrieken ter beschikking te stellen en zelf volop alcoholgel te produceren. Op het vlak van mondmaskers was dat echter niet het geval, omdat we geen professionele basis hebben om mondmaskers die aan de hoge medische eisen voldoen, zelf te maken.
Er moet dringend een grondige transitie gebeuren in onze samenleving, klinkt het bij de Chief Econoom. België moet zich aanpassen en zelfvoorzienend worden. En die verduurzaming van de economie en de samenleving kan volgens Goossens nu in een stroomversnelling komen. Al zijn er daar niet alleen grote veranderingen en een langetermijnvisie voor nodig, maar ook de wil van de producent en de consument om daaraan mee te werken. Volgens haar moet elke ondernemer voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn bedrijf hieraan zal aanpassen.
Focus op omnichannel
Tot slot hakt de crisis er ook online stevig in. Denk bijvoorbeeld aan de vele vliegtuigreizen of hotelboekingen die nu wegvallen omdat reizen verboden is. Bij de start van de crisis was er volgens Véronique Goossens dan ook een flinke daling bij de online verkoop, al wist dit kanaal zich snel te herpakken doordat non-foodwinkels dichtblijven en consumenten hun geluk dan maar online zoeken. In het begin waren het vooral multimedia die erg in trek waren, maar later kwamen daar ook speelgoed, klus- en hobby-spullen bij. De Chief Econoom vermoedt zelfs dat consumenten zelfs tot na de crisis online zullen blijven aankopen. Daarom is het volgens haar belangrijk dat Belgische ondernemers, die nog niet of beperkt online actief zijn, daar volop op inzetten. Nu is hét moment om een sterke webshop uit te bouwen en nog meer te focussen op digitalisering. Zeker omdat de onlineverkoop volgens haar in de toekomst enkel nog een groter aandeel zal innemen binnen het consumptiepatroon van de Belg.
Fons Van Dyck
Marketing- en communicatiespecialist Fons Van Dyck geeft komende donderdag zijn visie op de retail en de coronacrisis tijdens onze derde gratis webinar. Benieuwd? Schrijf je dan snel in! Afspraak op donderdag 9 april om 15u30!
Gondola Society Live
Hebt u de vorige webinar met Rik Vera gemist? Lees dan snel onze recap!