- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Negen maanden geleden boden we u een kijk op het Franse “drive”-systeem. Aan deze kant van de grens zijn we nog altijd terughoudend ten opzichte van het systeem maar in Frankrijk blijft het uitbreiden, tot drives voor voetgangers toe.
Vandaag woont of werkt 8 op 10 Fransen dichtbij (op minder dan 10 minuten afstand) een drive. Dat zegt Keyneosoft, een bedrijf voor kanaaloverschrijdende diensten, op basis van cijfers van onder andere Editions Dauvers. De drivemarkt was in 2011 goed voor 0,5 miljard euro, in 2012 voor 2 miljard en tegen 2015 zou ze 6 miljard euro waard moeten zijn.
Tussen januari 2012 (1053 drives) en februari (2023 drives) noteerde Keyneosoft gemiddeld 5 openingen van nieuwe drives per dag. Het aantal bestellingen per dag is ook toegenomen met 25 à 30%. De volledige cijfers van Keyneosoft vindt u hier terug.
Waar staan de retailers?
Colruyt verandert de naamDe Franse drives van Colruyt krijgen in de maart 2013 de naam Collect&Go, naar anaolgie met België. Colruyt telt vandaag amper zeven afhaalpunten in Frankrijk.
300 drives voor LeclercLeclerc is marktleider wat drives betreft met een 300-tal afhaalpunten die bijdragen tot een omzetgroei van 20%. De retailer heeft in 2012 aangekondigd tegen 2015 400 drives te willen hebben.
Système U wil 670 miljoenomzet in 2015Système U wil in 2013 de nadruk leggen op drives. Het bedrijf wil al haar volledige assortiment van 14.000 producten aan de internetgebruiker aanbieden. Vandaag heeft Système U 275 afhaalpunten, goed voor een omzet van 134 miljoen euro. De gemiddelde korf wordt geschat op 108 euro. Tegen 2015 wil de retailer daar 670 miljoen van maken.
Auchan: 30 nieuwe drives Auchan heeft het afgelopen jaar 32 AuchanDrive en Chronodrive geopend en wil daar een dertigtal nieuwe sites aan toevoegen in 2013.
Carrefour zoekt naar nieuwe conceptenBij Carrefour stelt men vast dat de drive nog niet zo rendabel is als men graag zou geloven. Met meer dan 200 driveverkooppunten en een speciale website, wil de groep vandaag nieuwe concepten ontwikkelen zoals de drive voor voetgangers in stadscentra.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?