iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Het ‘tweede leven’ van de koffiecapsules is een van de belangrijkste uitdagingen van de single serve. Stilaan komen er duurzame alternatieven op de markt.
Nestlé heeft niet de gewoonte om statistieken vrij te geven, maar sommige media spreken over een wereldwijde consumptie van tien miljard Nespressocapsules per jaar. Ondanks het feit dat het merk aanmoedigt om de gebruikte capsules terug te brengen naar de winkel of mee te geven aan wie ze komt leveren, gaat men ervan uit dat al die aluminiumresten een probleem vormen. Voor het ogenblik zou immers slechts 30% van de capsules gerecycleerd worden. Het goede nieuws is echter dat er vandaag een aantal duurzame alternatieven op de markt komen. “In 2018 hebben we een biocomposteerbare Nespresso compatible-capsule op de markt gebracht”, vertelt Eric Senger, verkoopdirecteur retail voor Café Liégeois. “Op acht weken tijd wordt deze volledig afgebroken in een compost van een temperatuur van 60°. We gaan door met deze ontwikkeling en zijn bezig met een certificering voor home compost. Bij een gemiddelde temperatuur van 40 graden in de composthoop zou de capsule op twaalf weken tijd afgebroken moeten zijn. Tegen eind 2019 zou heel het Café Liégeois-gamma van de Nespresso-capsules biocomposteerbaar moeten zijn en 100% hermetisch, en hetzelfde zal binnenkort gelden voor de pads en de pods. Uiteraard blijven wij ook klassieke alternatieven brengen voor onze klanten.”
Elk soort capsule vormt natuurlijk een uitdaging voor de omgeving. Zo moeten de Dolce Gusto-capsules, die uit plastic zijn vervaardigd, op middellange termijn ook worden aangepast. “Vandaag hebben we al een systeem van afvalscheiding dat we hebben opgezet in samenwerking met TerraCycle”, weet Nicolas Tack voor Dolce Gusto. “Op die manier worden de Dolce Gusto-capsules gerecycleerd.” Het is echter onze betrachting om tegen 2025 al onze koffiecapsules recycleerbaar of composteerbaar te maken. Ook de retail levert duidelijk inspanningen. Zo heeft Delhaize bijvoorbeeld de plastic verpakkingen van zijn Dolce Gusto-capsules vervangen door kartonnen doosjes. “Dit gaat over een vermindering met 7 ton plastic per jaar”, vertelt Karima Ghozzi, woordvoerder van Delhaize. De meest milieuvriendelijke methode is en blijft echter… de goeie ouwe koffiefilter!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?