Nederlandse consumenten hebben in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen gedaan voor een totaal van 16,07 miljard euro. Dat is een groei met 19% tegenover 2014. Opvallend is dat de online bestedingen aan producten met bijna 22% stegen tot 8,4 miljard euro. Er worden nu online meer producten verkocht dan diensten.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org (het Nederlandse equivalent van BeCommerce), en mogelijk gemaakt door PostNL. Een gelijkaardig rapport werd gisteren voor België uitgebracht door BeCommerce.
De groei van de online verkopen in Nederland komt voornamelijk door de stijging met 21,9% in de uitgaven aan producten, zoals voeding, speelgoed en modeartikelen. De uitgaven aan diensten, zoals reizen en eventtickets, lieten daarentegen een groei zien van ‘slechts’ 10,3%. Dit betekent dat de markt voor producten nu iets hoger is dan die voor diensten, met resp. een aandeel van 52% en 48%.
Ter vergelijking: in België is de markt van de producten met een aandeel van 44% nog steeds flink kleiner dan die voor de diensten (56%), zo geeft de BeCommerce Market Monitor.
Onverwacht
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org is de forse groei van online bestedingen aan producten in 2015 “onverwacht”. In Nederland werd vorig jaar in totaal 95 miljard euro uitgegeven aan detailhandelsgoederen. Dat betekent dat het online aandeel van 8,41 miljard inmiddels 8,9% vertegenwoordigt. In 2014 was dat aandeel 7,6%. “De opkrabbelende cijfers in de detailhandel (+2,2%) in 2015 worden dus in belangrijke mate bepaald door stijgende online verkopen van (web)winkels,” aldus Jongen.
“De groei van het online kanaal draagt er ook aan bij dat voor het eerst sinds jaren er weer een groei te zien is in het totale uitgavenpatroon van de Nederlandse consument,” zegt hij.
De Nederlander besteedde echter minder geld uit per online aankoop dan het jaar voordien. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop lag in 2015 op 113,04 euro, of 1% minder dan in 2014. Het aantal online aankopen van producten zijn in 2015 met 16,1% gegroeid en dat van diensten steeg met 22,2% zien.
Online foodkanaal ‘boomt’
Kijkt men naar enkel de verkoop van ‘food’ en ‘nearfood’-producten, dan is de groei meer dan explosief te noemen en die trend is nog steeds fors stijgend In het vierde kwartaal werd er door de Nederlandse consument hieraan maar liefst 54% meer online dan in dezelfde periode vorig jaar. Het jaartotaal voor online food/nearfood komt hiermee uit 700,5 miljoen (+40% ten opzichte van 2014).
Mobiel bestellen
Uit de cijfers blijkt tevens dat m-commerce in Nederland een (iets) hogere vlucht neemt dan in België: 12% van de online aankopen plaatsen onze Noorderburen via een tablet en 3% via een smartphone. Bij ons zijn dat resp. 8% en 3,2%. Zij grijpen met andere woorden iets sneller naar de tablet om te bestellen, maar de smartphone is bij hen nog altijd even onpopulair als bij ons.