Een eengemaakte Benelux-retailmarkt zou in de detailhandel tot 95.000 extra banen en 23 miljard euro extra omzet opleveren. Dat staat in een onderzoek van de Vlerick Business School in opdracht van het Secretariaat-Generaal van de Benelux.

De detailhandel van Luxemburg, Nederland en België samen telde in 2013 bijna 200.000 bedrijven, bijna 1 miljoen banen en een omzet van 219 miljard euro. De e-commerce was daarbovenop in 2014 ook nog eens goed voor bijna 20 miljard euro. Niet slecht, maar een eengemaakte markt zou nog meer opleveren dan de som van deze drie landen, concludeert het Vlerick-onderzoek.

Niet alleen zou de omzet stijgen en zouden er extra-banen bijkomen, ook zouden er maar liefst 36.000 bedrijven bijkomen in de Benelux. Een Benelux-markt zou ook beter kunnen concurreren met grote Europese machten als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Er kan ook sneller en beter gereageerd worden op nieuwe retailtrends. De consument geniet ook van alleen maar voordelen. Door de verhoogde concurrentie over de landsgrenzen heen, worden goede klantenservice en lage prijzen nog belangrijker. Geen slecht nieuws dus.

Hindernissen

Er zijn al supermarktgroepen zoals Ahold Delhaize en Colruyt actief in meerdere landen binnen de Benelux, maar voor kmo’s is de stap vaak nog te groot. Niet alleen is er voldoende schaalgrootte nodig, maar er zijn ook te veel obstakels tussen de drie lidstaten. Verschillende wettelijke kaders, andere accijnzen, andere btw-tarieven,… Het verwijderen van die hindernissen zou ondernemen over de landsgrenzen heen eenvoudiger maken en voor een snellere internationale groei zorgen. Ook kan het voor sommige ondernemers een springplank zijn naar Europa.

Om die obstakels te verwijderen pleiten de onderzoekers voor een “Benelux-stuurgroep voor detailhandel” en er zou een nieuwe juridische bedrijfsvorm “de Benelux-onderneming” moeten ontstaan. De stuurgroep zou werken aan een eengemaakte Benelux-retailmarkt met eenvoudigere en meer geharmoniseerde regels. De Benelux-onderneming zou de administratieve schaal vergroten.

Voortrekkersrol

Door de barrières voor een grensoverschrijdende retailsector weg te nemen, kan de Benelux dienen als voorbeeld voor Europa. Zo kunnen ze aantonen dat het concept van één markt werkt en dat het ook nog eens voordelen heeft voor ondernemers en consumenten. Ook voor de e-commerce kan het een belangrijke rol spelen. Door op dit vlak een eenheidsmarkt te maken, kunnen de drie landen dienen als inspiratie voor een volledige Europese integratie.

Een ideale eenheidsmarkt met al zijn voordelen is volgens de onderzoekers pas mogelijk in 2025. Maar als we die nu al invoeren, besparen we volgend jaar al 2.45 miljard euro aan kosten.

De hele studie vindt u hier.