- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Ondanks een omzetgroei van 4,8%, zag Danone zijn nettowinst in 2013 met -4,5% achteruit gaan. Het is de eerste keer in 10 jaar dat Danone een winstdaling moet slikken. Het Chinese babymelkpoederschandaal heeft zijn impact niet gemist op de jaarcijfers. Het schandaal bij het Nieuw-Zeelandse Fonterra zou Danone zo’n 370 miljoen gekost hebben.
De jaaromzet van Danone steeg met 4,8% tot 21,3 miljard euro. In het vierde kwartaal zwakte de groei echter af tot 2,9%. De operationele winst daalde over 2013 met -1,1% tot 2,8 miljard euro en ook de nettowinst ging 4,5% achteruit tot 1,6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging met 5% omlaag tot 2,81 miljard euro.
Voor de negatieve groeicijfers wijst Danone vooral naar het melkpoederschandaal, waarbij blikken melkpoeder werden teruggeroepen omdat ze onvoldoende gesteriliseerd zouden zijn. Vals alarm bleek achteraf, maar het kwaad was geschied, vooral in China.
De vooruitzichten voor 2014 zijn ook niet bijster positief: Danone voorziet dat de vraag in Europa dit jaar zwak blijft, de melkprijzen verder zullen oplopen en de wisselkoersen in opkomende markten instabiel gaan blijven. Toch mikt de voedingsmiddelenproducent op een omzetgroei van 4,5 tot 5,5%.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?