- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Belgische online winkels hebben een goede eindejaarsperiode achter de rug. Ze behaalden bijna een kwart van hun jaaromzet in de maanden november en december. Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars.
BeCommerce heeft tijdens de afgelopen eindejaarsperiode de verkoopcijfers onderzocht van meer dan 720 online shops, ofwel 82% van de Belgische e-commerce markt. Uit dit onderzoek blijkt dat de online handelaars een gezamenlijke omzet van 2,2 miljard euro hebben behaald in de periode van 11 november tot en met 31 december. Dit komt overeen met 24,3% van hun jaarlijkse omzet: een belangrijke stijging ten opzichte van 2015, toen de eindejaarsperiode 14% van hun jaarlijkse omzet vertegenwoordigde.
Dat Black Friday en Cyber Monday, die eind november plaatsvinden, door BeCommerce bij de eindejaarsperiode gerekend worden heeft natuurlijk een grote impact op de cijfers. De koopjesdagen hebben dit jaar definitief hun plaats veroverd in de Belgische e-commerce en werden zo ook bij ons de belangrijkste dagen van het jaar voor webwinkels.
Toch blijft ook de kerstperiode, van 10 tot 24 december, erg belangrijk. De Belgische webshops behaalden in die periode 9% van hun jaaromzet, en presteren daarmee beter dan verwacht.
Er zijn twee redenen die de sterke groei tijdens de kerstperiode kunnen verklaren, zegt BeCommerce. “Enerzijds vond de laatste koopzondag één week voor Kerstmis plaats. De consument moest zich dus niet haasten om op een drukke zondag nog snel zijn cadeau te kopen in een winkel. Anderzijds draaiden de webshops en leveranciers overuren waardoor pakjes nog een dag voor kerstavond besteld konden worden," klinkt het.
Na een goede eindejaarsperiode, ziet de sector ook het begin van het nieuwe jaar goed in. De Belgische webshops verwachten tijdens de wintersolden in januari 10,7% van hun jaaromzet te behalen. Dit is een stijging van 17% ten opzichte van 2016.
Patricia Ceyssens, voorzitster van BeCommerce ziet hier een opvallende trend. “De solden en het feit dat 33% van de Belgen niet tevreden is met zijn of haar kerstcadeau betekent een globale boost voor de e-commerce in de maand januari," zegt ze.
Er worden minder nieuwe producten verkocht tijdens de solden, maar meer en meer online shoppers verkopen hun foute kerstpakjes op tweedehandswebsites aan verminderde prijzen. Tweedehandswebsites zoals 2dehands.be, Ebay.be en Troc.com spelen ook in op deze trend en verkochten in de eerste week van januari al 20% meer spullen dan in dezelfde periode vorig jaar. Verwacht wordt dat deze stijging zich de hele maand januari gaat doorzetten.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?