Eisenwarenmesse 2018: Innovaties, digitalisering en gummibeertjes lokken weinig Belgen
De tweejaarlijkse internationale beurs voor ijzerwaren en gereedschappen lokte dit jaar (4 - 7 maart) luidens de organisatie 9% meer bezoekers. Meer dan 70% van de 47000 professionals kwamen uit 143 verschillende landen naar Keulen. Daaronder troffen we alweer opvallend weinig Belgen.
Steeds internationaler
De Eisenwarenmesse oogt steeds internationaler met exposanten uit 58 landen, 3 meer dan vorige editie. Slechts 13% van de exposanten en 30% van de bezoekers komen uit Duitsland! Noord- en Zuid-Amerika en Azië spanden de kroon, met opvallend veel bezoekers uit de USA en Japan. Op zondag was het nog vrij rustig, maar vanaf maandag was het koppen lopen vooral in Hallen 10, 4 en 5. De overwegend door Aziatische exposanten bezette hallen 1, 2 en 3 lagen er eerder troosteloos bij.
Echte innovaties
Het wordt steeds moelijker om nog te innoveren en de weinige innovaties op een beurs te ontdekken. De organisatie helpt bedrijven en bezoekers met mooie initiatieven. De “EISEN Award 2018” voor innovatiefste product wordt dit jaar gedeeld door 3 handgereedschappen: een draadkniptang van KNIPEX, een ratelsleutel van HAZET en onze persoonlijke favoriet de speedE schroevendraaier van WIHA. Deze laatste is ’s werelds eerste electrisch ondersteunde handschroevendraaier, met uitwisselbare bits, automatisch aandraaikoppel en geïsoleerd tot 1000 V AC. WIHA lanceert deze tool meteen in een innovatieve verpakking en mét prima ondersteunende POS-displays. Onderzoek van het bedrijftoont aan dat deze schroevendraaier een potentieel heeft om de verkoop van handschroevendraaiers te… vervijfvoudigen.
Start-up Village
Wij waren erg gecharmeerd door de Start-up village waar meerdere jonge bedrijven zich naar hartenlust konden positionneren en aan het brede publiek kenbaar maken. We onthouden voor u twee produkten: een totaal merk- of systeemonafhankelijk domotica-systeem dat je toelaat àlle mogelijke apparaten (ook klassieke) aan te sturen en eenvoudig programmeerbaar via een app. Het grote verschil met alle reeds bestaande systemen zit in de totale integratie van alle mogelijke functies, merken en systemen en dat voor een beperkte investering. Tweede interessante ontdekking is de toekomst van DIY en meubelretail: het Italiaanse playwood.it ontwikkelde eenvoudige connectoren in aantrekkelijke verpakking die het iedereen toelaten zelf op basis van planken aantrekkelijke meubels te bouwen. De community op de website van het bedrijf genereert tientallen ideeën. Dit product vinden wij een heuse IKEA-killer.
Digitalisering
Ook deze branche ontsnapt niet aan de digitale evolutie. Heel wat lezingen stonden dan ook in het kader van digitalisering. We volgende er eentje over “Connected Tools” door Stefan Öttl, CEO van ToolSense (Oostenrijk) die de disruptie ook in power tools merkt. Het belang van geconnecteerd gereedschap op de werf is niet te onderschatten. Alles draait rond productiviteit en een arbeider die even “out” is omdat zijn gereedschap het laat afweten, kost geld. Als fabrikanten pro-aktief kunnen inspelen op het onderhoud van gereedschap, dan worden aannemers maar ook retailers daar beter van.
DIY boulevard is slechts een marketingtruk
Voor de tweede keer werden bezoekers gelokt naar een DIY boulevard, die echter niet meer is dan een elegante oplossing die de organisatie bedrijven die eigenlijk planden om niet meer deel te nemen aan de beurs biedt: men kan er een kleine, open stand afhuren, die als een boulevard door hal 5 loopt. Een vijftigtal merken stond zo “lintbebouwingsgewijs” met een klein budget en kleine standbezetting toch op de beurs.
De Belg lust geen gummibeertjes
De organisatie deelde kwistig kleine zakjes “beertjes” uit, uiteraard in de vorm van power tools onder het motto “Work Hard. Snack Smart.” Opvallend was dat vele standhouders zich ook aan gummibeertjes bezondigden als stop-snoepje voor de bezoekers.
Wij Belgen lusten die duidelijk niet. Niet eens 20 exposanten uit ons land vonden de Eisenwarenmesse de moeite waard. Ook de bezoekers uit ons land lieten het duidelijk afweten. De vraag daarbij is die van de kip of het ei: haken exposanten daarom af, of komen bezoekers uit België niet wegens gebrek aan exposanten?
Onze Noorderburen laten het niet aan het hart komen en klinken zelfs boven de Duitsers uit in het gejoel. Waar zit de ondernemersgeest?