De Nederlandse biologische winkelketen Ekoplaza, die vanaf volgend jaar naar België komt, zal ook boodschappen aan huis leveren. Dat zegt Erik Does, de Nederlandse topman van het bedrijf, in een exclusief interview met Gondola Magazine. Hij wil ervoor zorgen dat de biologische markt in ons land groeit en professionaliseert.  

De Belgische biomarkt is vandaag heel versnipperd. “Als je naar de Belgische biomarkt kijkt, zie je groothandelaars en daarnaast allerlei kleine winkels. Er is geen echt retailbedrijf”, zegt Erik Does. “We willen de markt laten groeien door de onafhankelijke biowinkels bij te staan met facturatie, administratie, IT-infrastructuur enzovoort. Ze kunnen profiteren van onze schaalgrootte, zodat ze zich meer kunnen concentreren op hun klanten en op hun winkel.”

Een consolidatiegolf is onvermijdelijk, aldus Does. Vooral online kunnen biologische winkels volgens de Nederlandse ondernemer nog veel stappen zetten. “Ook in België zal de vraag naar online foodaanbod stijgen de komende tijd. We willen onafhankelijke winkels daarin bijstaan, zodat ze een volwaardig aanbod kunnen aanbieden.” Zelf zal Ekoplaza digitaal sterk aanwezig zijn en ook boodschappen aan huis leveren, zoals vandaag ook al in Nederland gebeurt.  Door de pandemie is de vraag naar online oplossingen gegroeid, en dat zal zich in de toekomst doorzetten, meent Does. “De huidige crisis biedt veel mogelijkheden voor biologische spelers. Mensen worden zich bewuster van hun gezondheid en van de impact die ze hebben op hun omgeving.”

Het volledige interview met Erik Does en met Luc Dossche (CEO Biofresh) en Els Lammertyn (CEO Ekoplaza België) kan u lezen in het volgende nummer van Gondola Magazine. Nog geen abonnee? Klik dan hieronder.