- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Als je dit artikel onder ogen krijgt, zijn we de nieuwjaarswensen al vergeten. We hebben met z’n allen hard gewerkt om 2015 enigszins tot een aanvaardbaar jaar te maken, en zijn in 2016 noodgedwongen vanaf dag 1 op dit elan verder gegaan.
Gondola Homing Experience ondersteunt leveranciers en retailers met insights, opiniestukken en nuttige marktinfo. Ook in 2016 is het niet anders.
Wat wél anders wordt, is de hele Home Improvement branche die traditioneel wordt aanzien als traag maar standvastig en weinig innovatief in vergelijking met de FMCG. En het zag er in 2015 even naar uit dat het zo zou blijven. De omzetten gingen de eerste maanden de goede richting uit; we hoorden zowaar zelfs bijna euforie bij sommigen. Retailers openden nieuwe vestigingen al dan niet via overname of integratie van zelfstandigen. Het was een logische verderzetting van een consolidatie die al enkele jaren aan de gang was.
Ergens in augustus stokte het plots. Naar de reden ervoor is het nog steeds gissen. Het consumentenvertrouwen zat tot dan bijna heel het jaar boven het lange-termijngemiddelde en op een niveau van voor de financiële crisis. In september ging het wel naar een dieptepunt, om echter meteen weer op te veren. De vluchtelingencrisis moest dan nog losbarsten; de aanslagen in Parijs kwamen ook pas later in het jaar. Spaargeld was en is er nog steeds in overvloed. Ook daar lag het niet aan. Of was het de plotse aankondiging van het vertrek van Erik Haegeman bij Brico, die werd opgevolgd door een “jongeman” uit de FMCG-leverancierswereld? Uiteraard niet, maar het was wel de voorbode van meer beweging in de branche. “Sterren komen, sterren gaan” zong Luc De Vos die ons eind 2014 verliet, maar het werd naar het jaareinde toe eerder “sterren moeten gaan”. Ook op vlak van winkelpunten begint er wat te bewegen. Walter Van Gastel As houdt ermee op, wellicht in oppervlakte de grootste verrassing van het jaar, maar niet de enige die zich vragen stelt, zich herbront of probeert te overleven. Wat we in Nederland nu zien gebeuren, waait vrees ik eerder vroeg dan laat ook naar België over. Internationaal worden ketens overgenomen of grote aantallen winkels gesloten. Tegelijk wordt de shift naar e-commerce nu wel duidelijk ingezet.
En inmiddels blijft het maar bewegen, ook op vlak van personen staan er nog verrassingen aan te komen weten we uit goed ingelichte bronnen.
2016 wordt dus een jaar vol verrassingen. Wie alert blijft in de veranderende markt, kan er enkel maar voordeel uit halen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?