iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
De Europese Commissie heeft woensdag een wetsvoorstel ingediend dat Europese bedrijven verplicht hun milieubeloften met wetenschappelijk bewijs te staven. Dat meldt Reuters.
Maar al te vaak is de grens tussen "groene" initiatieven en "greenwashing" onduidelijk voor de consument. Dit geldt zowel voor kleding,- cosmetica-, voeding- als de elektronicasector. De Europese Commissie wil hieraan een einde maken door regels in te voeren die milieuclaims van bedrijven zoals 'natuurlijk', 'klimaatneutraal' of 'gerecycled' reguleren. Het wetsvoorstel zou bedrijven verplichten om een wetenschappelijke evaluatie van hun "groene" claims te houden voordat deze door een controle-instantie worden onderzocht. Mocht deze laatste ze incorrect achten dan dreigen er financiële sancties. Alle consumptieproducten die in de EU worden verkocht, zouden onder een dergelijke wetgeving vallen, tenzij ze al onder andere bestaande officiële regels vallen, zoals die voor de etikettering van biologische producten. Het voorstel, waarover nog onderhandeld moet worden door de lidstaten en het Europees Parlement, zou al in 2024 in werking kunnen treden, vertelde EU-commissaris voor Milieu, Virginijus Sinkevicius aan Reuters.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?