- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Volgens een onderzoek dat eind 2011 door het bureau Nielsen is gehouden zou 74% van de Europese consumenten (en op wereldniveau bijna 64%) van mening zijn dat hun land in een recessie verkeert. In totaal zijn er 28.000 personen in 56 landen geïnterviewd. Om zich aan de crisis aan te passen zegt 59% van de consumenten minder uit te geven aan kleding, 54% zegt het vrijetijdsbudget te verlagen en 53% zegt goedkopere merken te kopen voor grootverbruikproducten. De Europese consumenten zijn somber gestemd, in tegenstelling tot de Chinezen en Amerikanen die optimistischer zijn.
Op een index van 100 voor gemiddeld optimisme wordt de somberheid van de Europese landen door het onderzoek van Nielsen bevestigd met een index van 41 voor Griekenland, 36 voor Portugal, 55 voor Spanje en Frankrijk, enz. Het meest optimistisch zijn de Indiërs en de Brazilianen met een index van 122 en de Chinezen met een index van 108.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?