- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Europese Commissie wil de grensoverschrijdende online handel stimuleren, en streeft daarvoor naar een eengemaakte markt voor pakjesleveringen. De Commissie heeft een groenboek gelanceerd, dat de het bezorgen van pakjes moet helpen verbeteren.
Volgens de Commissie zal de sector van de online handel tegen 2016 met 10% gegroeid zijn. De grensoverschrijdende e-commerce blijft echter nog steeds achter. In 2012 heeft 54% van de Europese internetgebruikers één of meerdere aanko(o)p(en) geplaatst bij een binnenlandse webshop. Slechts 14% heeft een bestelling bij een buitenlandse webwinkel gedaan. Een van de redenen daarvoor is de het probleem van leveren en terugsturen, dat een obstakel blijft voor buitenlandse webshops.
De Europese Commissie schuift daarom drie hoofddoelstellingen naar voor:
Europees Commissaris Michel Barnier hoopt dat de consument hierdoor kan profiteren van een betere dienstverlening, en dat er ook rekening gehouden wordt met minder ontwikkelde of bereikbare regio’s.
Na 18 maanden zal nagekeken worden of er nog andere maatregelen noodzakelijk zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?