Laura Ferreira Porto
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Laura Ferreira Porto
#⑨ Vanaf 24 februari kan u twee weken lang elke dag een verslag vinden van #euroshop2020. We gingen langs bij de talloze stands van een van de grootste salons gewijd aan innovatie in de retailsector, die elke drie jaar plaats vindt in Düsseldorf, Duitsland.
Dat de nieuwste technologieën hun opwachting maakten in de wandelgangen van EuroShop, bewijst ook ons volgende concept dat we in dit artikel gaan belichten. Het mag dan wel een simpele winkelkar lijken, toch schuilt er meer achter dan op het eerste zicht lijkt.
Voor de nieuwste editie van EuroShop tilt Mago de traditionele winkelkar naar een hoger niveau. Het principe is simpel. Alvorens te beginnen winkelen, moet de caddie gescand worden met behulp van een app, waarna het systeem in gang wordt gezet. Het volstaat om producten in de kar te leggen. Het systeem herkent vervolgens automatisch de producten en weegt ook losse groenten of fruit dankzij een geïntegreerde weegschaal die zich aan de onderkant van de kar bevindt. Daarna voegt het de producten automatisch toe aan het boodschappenlijstje. Van zodra de klant zijn boodschappen gedaan heeft, zijn er twee mogelijkheden: ofwel betaalt hij via de app en verlaat hij de winkel ofwel betaalt hij aan de kassa. En ook in het laatste geval komt er geen personeel aan te pas. De klant hoeft zich enkel naar de kassa te begeven waarna het boodschappenlijstje automatisch wordt doorgestuurd naar de kassa.
En er is meer: aan de zijkant van de winkelkar zit een verlichtingssysteem dat meer doet dan enkel de aandacht van de consument trekken. Als een consument bijvoorbeeld alcohol aankoopt, moet hij in het bezit zijn van een QR code die bewijst dat hij meerderjarig is. Die kan hij scannen op het moment dat hij het alcoholische drankje in zijn kar legt. Doet hij dat niet, dan kleurt de verlichting aan de zijkant van de kar oranje, wat duidt op een onregelmatigheid. Die informatie wordt vervolgens rechtstreeks doorgestuurd naar het centrale kantoor voor controle.
Het project gaat nog dit jaar van start in Polen en Duitsland, waarschijnlijk in mei, en zal mogelijk volgend jaar worden uitgebreid naar andere landen.
Bent u benieuwd naar de andere innovaties die we ontdekten op EuroShop 2020?
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?