- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De sociale netwerksite Facebook heeft een online marktplaats geopend waarop gebruikers aan elkaar kunnen verkopen. Met ‘Marketplace’ wordt Facebook zo nog meer een concurrent voor tweedehandssites.
Met de lancering van Marketplace speelt Facebook in op een bestaande behoefte bij zijn gebruikers. Op dit moment verkopen Facebook-gebruikers immers al volop gebruikte producten aan elkaar via FB-groepen. Het aantal zoekertjesgroepen is de laatste jaren sterk gegroeid. Facebook zegt zelfs dat op deze manier maandelijks 450 miljoen gebruikers producten kopen of verkopen aan elkaar. Via Marketplace moet deze functie van Facebook nog eenvoudiger worden.
Om de nieuwe dienst gebruiken, moet de Facebook-gebruiker simpelweg op het nieuwe winkelicoontje duwen. Zo kan hij alle aanbiedingen in de buurt bekijken en zoeken op trefwoorden. Wie zelf iets te koop wil aanbieden, moet een foto nemen en wat informatie over het item aangeven. Kandidaat-kopers kunnen dan via Messenger een bod uitbrengen. De betaling gebeurt niet via Facebook zelf, maar moeten de gebruikers onderling afspreken.
Marketplace wordt gelanceerd in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Australië en New Zeeland. De nieuwe functie is dus nog niet bij ons beschikbaar.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?