- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De modesector is extra kwetsbaar voor faillissementen, zegt kredietverzekeraar Allianz Trade in een nieuw rapport. Voor 2022 en 2023 geeft de kredietverzekeraar de branche ’een rood signaal’. De sector is verzwakt uit de coronapandemie gekomen en krijgt nu opnieuw een klap door de oorlog in Oekraïne.
Het consumentenvertrouwen heeft een duik genomen sinds de oorlog in Oekraïne begon en daar zijn modewinkels gevoelig voor, zegt Allianz Trade. Volgens de kredietverzekeraar kunnen de mode-uitgaven in de Europese Unie dit jaar met 4,85 miljard euro terugvallen. Ook de oplopende inflatie kan een rem zetten op de bestedingen van consumenten, die ervoor kunnen kiezen om minder of goedkopere kledij te kopen. Tegelijk wordt kleding door de duurdere grondstoffen ook steeds prijziger.
Volgens het rapport laat de terugval zich in de eerste plaats voelen bij gespecialiseerde modezaken omdat consumentengedrag is gewijzigd. Shoppers opteren vaker voor online, voor tweedehands en voor vrijetijds- en sportkledij. Op die manier vinden 40% van de verkoop in mode al plaats buiten gespecialiseerde modewinkels, geeft het rapport aan. De kans op faillissementen in de modebranche is volgens Allianz Trade aanzienlijk. „Dat kunnen ook grote faillissementen zijn. Denk aan ketens.”
Sinds 2016 zijn er in Europa 78 faillissementen geweest waarbij moderetailers omvielen met een jaaromzet hoger dan 10 euro miljoen. Alles bij elkaar is daarmee zo’n 14 miljard euro aan omzet verloren gegaan. Ook de kledingfabrikanten hebben het moeilijk: zij worden geconfronteerd met fabriekssluitingen, materiaaltekorten, hoge containerprijzen en problemen in de toeleveringsketen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?