De fieldmarketingsector werd de afgelopen jaren flink door elkaar geschud. Terwijl de activaties te lijden hadden onder de coronapandemie, leefden andere segmenten als merchandising op. Daarnaast verdwenen sommige bedrijven, terwijl andere werden samengevoegd. De rust op de markt lijkt weer te keren. Bovendien zorgen digitalisering en technologie voor nieuwe mogelijkheden.

De afgelopen jaren waren op z’n zachtst gezegd bewogen te noemen voor de fieldmarketingsector, en dan vooral voor het segment activaties. “Die business is tijdens corona zwaar getroffen. Verschillende fieldmarketingbedrijven moesten zichzelf heruitvinden en aanpassen”, getuigt Tine Dirckx, managing director van Field & Concept. “Als experts in logistiek en merchandising hebben we ondersteuning kunnen bieden aan talrijke merken en retailers. Tijdens deze periode was een van onze prioriteiten om de impact op mensen te beperken, omdat field marketing toch vooral een people business is.” Ook Sarawak had geluk dat het in verschillende kanalen actief is en verschillende diensten aanbiedt. “Daardoor konden we wel altijd voor een deel actief blijven en zowel retailers als klanten helpen tijdens deze moeilijke periode. Ons bedrijf heeft zich daardoor ook vrij snel kunnen herstellen en zat snel terug op het niveau van voor corona”, aldus Lien De Clercq, channel manager FMCG bij Sarawak. Gunther Vaeyens, managing partner van Promo Sapiens, bevestigt dat de coronaperiode voor iedereen een moeilijke periode was, “maar de impact voor onze sector was minder dan er algemeen wordt aangenomen”, klinkt het. “Het gedeelte in-store tastings dat onder activaties valt heeft het zwaar te verduren gehad, aangezien het volledig was weggevaagd. Anderzijds kwam er vanuit de merken en de retailers vrij direct al spontaan de vraag naar support op het gebied van merchandising. Dus dat bood ons ook opportuniteiten. Wij hebben tijdens het begin van de lockdown geprofiteerd van de tijd die we hadden om onze sales en merchandising services verder te professionaliseren. Dat heeft achteraf geloond doordat we salesdrive-opdrachten hebben binnengehaald en ook aan de slag gegaan zijn met vaste sales teams”, aldus Vaeyens. Corona heeft met andere woorden ook veel kansen geboden voor de andere activiteiten binnen field marketing.