
Delhaize
Delhaize
Foodmaker zag zijn omzet in 2024 met 20% stijgen, in het eerste kwartaal is er zelfs een stijging van 41%. Dat is te danken aan Duitsland, waar de maaltijden van het Belgische bedrijf sinds vorige maand in 3.800 supermarkten van Rewe liggen.
Foodmaker zit in een stroomversnelling. In het eerste kwartaal ging de omzet met 41% omhoog, in de maart zelfs met 60%. Dat heeft te maken met het feit dat de gezonde maaltijden van het Belgische bedrijf na een geslaagde test in alle 3.800 supermarkten van Rewe te vinden zijn, de tweede grootste supermarkt van Europa. In La Libre zegt CEO Lieven Vanlommel: “Duitsland is nu al onze eerste markt, voor Frankrijk, België en Nederland. Sinds het begin van het jaar zien we hier een groei van 390%.” Maar ook elders doet Foodmaker het goed: bij Delhaize was er in het eerste kwartaal een groei van 31%, bij Franprix in Frankrijk zelfs 80%. Foodmakere is ook te vinden bij Monoprix en bij Albert Heijn in Nederland. Foodmaker opent ook nog steeds nieuwe restaurants. Vorig jaar opende Foodmaker er tien, waarvan negen in België. Voor dit jaar staan er vijf openingen op de planning, waaronder een in de Brusselse coworking Silversquare, een in Sint-Niklaas en een eerste in Duitsland. Het bedrijf gaat nu op zoek naar een franchisepartner per land. In België heeft Foodmaker 21 eigen restaurants, in de winkelstraten, in bedrijven en bij de sportcentra van Sportoase. In Frankrijk heeft de keten twee eigen restaurants (in Parijs), net als in Nederland. Het bedrijf moet opschalen om de groei bij te houden. In de centrale keuken in Westerlo is er een capaciteit van 150.000 tot 200.000 maaltijden. Foodmaker zal een vergunningsaanvraag indienen voor een bijkomend gebouw, dat er tegen 2027 moet komen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?