Binnen DHL Express is e-commerce overduidelijk het snelst groeiende marktsegment. Vijf jaar geleden vertegenwoordigden de pakjes van online bestellingen nog geen 10% van het vervoerde volume. Nu is dat 20 à 25%. Door de groei van crossborder e-commerce zal dat aandeel snel nog groter worden. Ook in België is die trend duidelijk waarneembaar, zegt Danny Van Himste, managing director van DHL Express BeLux.

Vandaag is de nieuwe regionale hub op Brussels Airport van de pakjesvervoerder DHL Express ingehuldigd door CEO Ken Allen, François Bellot en Ben Weyts (resp. Federaal en Vlaams minister van Mobiliteit). De vroegere hub, naast het luchthavengebouw, is na 33 jaar verhuisd naar een nieuwe en grotere locatie in de luchtvrachtzone. De verhuis is mede ingegeven door de forse groei van de volumes voor de e-commerce. DHL Express, die vooral in de markt van het internationale pakjesverkeer een bijzonder belangrijke speler is, profiteert van de zeer snelle opkomst van de Europese en intercontinentale ‘crossborder’ webhandel.

“Die groeit sneller dan de traditionele e-commerce: vorig jaar groeide die wereldwijd met 25%. Bij DHL was de groei in dat segment 19 à 20%”, zegt Allen. Volgens hem zijn we nog maar aan het begin. De komende vijf jaar zal ‘crossborder’ exploderen. “Potentieel gaan we een revolutie van de handel kennen. Iedereen communiceert nu mobiel en over de grenzen heen. Dat betekent dat een kmo, die er vroeger ministens vijf jaar over deed om internationaal actief te zijn, dat nu binnen enkele weken kan”.

Van Himste deelt die mening. “Ook in België kent e-commerce een forse opgang. Het wordt steeds meer een onderdeel van onze cultuur, in die mate dat nu al 7% van de e-shoppers minstens een keer per maand een bestelling online plaatst. Dat nu ook crossborder bij ons groeit, speelt in ons voordeel”, zegt hij.

Premium dienst

DHL Express was traditioneel een B2B-pakjesbedrijf, dat dus vooral met bedrijven en niet met consumenten in aanraking kwam.  Dat niet alleen de B2C maar ook de B2B webhandel aan een forse opmars bezig is, speelt dus in zijn voordeel. Wij stelden hem dan ook de vraag of het geen hele uitdaging is om nu ook steeds meer de B2C-markt op te gaan. “Helemaal niet”, zegt hij. “Wij zijn maar weinig op de ‘domestic’ markt actief, waar we niet kunnen opboksen tegen de marktleider. Maar in de internationale markt kunnen we veel beter mee profiteren van de groei, omdat wij focussen op ‘premium’ B2C, dat een gelijkaardige dienstverlening vraagt als die voor de B2B-pakjes. Hier op de hub in Brussel is er bijvoorbeeld geen verschil in behandeling”.

Twee leveringsopties is de toekomst

“In B2C Premium zijn snelheid en diensten zoals het kunnen volgen van uw bestelling, van veel groter belang dan de prijs. In een webshop zal de klant in toenemende mate kunnen kiezen tussen een gratis crossborder levering binnen de twee à vier dagen, afhankelijk van de afstand, en een next day delivery aan een redelijke prijs”, zegt Van Himste. Hoe meer de webshops beide opties aanbieden (als de prijs van het product het verantwoordt), hoe meer ze een beroep zullen doen op de premiumdienst van DHL, voorspelt hij.

“Overigens is het aangetoond dat bedrijven die beide opties aanbieden, maar liefst 1,6% sneller groeien dan zij die de standaard leveringsoptie aanbieden. Daarom raad ik Belgische webshops die internationaal willen gaan, zeker aan om beide opties op te nemen in hun aanbod. Het is een geweldige hefboom voor hun activiteit”, zegt hij tot slot.

Verviervoudiging

De nieuwe hub van 36.500m² verviervoudigt bijna de capaciteit van DHL Express in Brussel en creëert 200 nieuwe jobs. Er werken vandaag reeds 1.200 mensen op de hub, op een totaal van bijna 5.000 DHL-medewerkers in België. Op volle capaciteit kunnen de twee automatische sorteersystemen van de hub tot 42.000 pakjes per uur verwerken.