- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Tijdens het eerste kwartaal is de omzet van de Ahold-groep met 4,1% gegroeid tot 11,8 miljard euro. Deze stijging was onder andere te danken aan de online verkoop, die globaal met ruim 27% toenam. Tijdens de voorstelling van de cijfers werd tevens gemeld dat de fusie met Delhaize waarschijnlijk tegen midden 2016 afgerond zal zijn.
Ahold heeft bekendgemaakt dat het 2016 goed ingezet heeft in al de markten waarin het actief is. De groei van de netto-omzet was te danken aan “solide prestaties in de winkels en een aanhoudende sterke toename van de online verkopen.” Ook de winstgevendheid werd verbeterd: de nettowinst bereikte 241 miljoen euro (+13%).
De kwartaalomzet van 11,8 miljard euro steeg bij constante wisselkoersen met 3,5%. De invloed van de valutakoersen is groot, omdat het grootste deel van de omzet in de Verenigde Staten wordt gerealiseerd. Die bedroeg daar 7,3 miljard euro (+4%) terwijl het bedrijfsresultaat afklokte op 291 miljoen (+13,2%).
In Nederland boekte Ahold een netto-omzet van net geen 4 miljard (+4,9%). Het onderliggende bedrijfsresultaat steeg fors tot 189 miljoen euro (met 13,9%). Volgens het bedrijf was dat onder andere te danken aan een actie met bestek. Bij Albert Heijn groeide zowel het aantal transacties als het volume.
De omzet van de e-commerce activiteiten in Nederland (Bol.com en AH.nl) ging er met liefst 30% op vooruit. Nochtans slaagt de groep er nog altijd niet in winst te genereren via zijn onlineverkoop. Hoeveel verlies Bol.com nog steeds maakt, werd niet meegedeeld. Wel dat het bedrijf vandaag groei verkiest boven winst.
“We maken goede voortgang in de voorbereidingen van de fusie met Delhaize, die we naar verwachting medio 2016 zullen afronden. De samenwerking op weg naar dit gemeenschappelijke doel bevestigt onze overtuiging dat de fusie zal leiden tot een betere en nog meer innovatieve retailer. Een distributeur die in staat zal zijn zowel klanten, medewerkers als aandeelhouders toegevoegde waarde te bieden", klonk het.
Tijdens de Q&A-sessie na afloop van de voorstelling van de resultaten werd vermeld dat ‘het laatste puzzelstuk’ in de transactie het akkoord is van FTC, de Amerikaanse concurrentiewaakhond. Dick Boer, CEO van Ahold, blijft erop vertrouwen dat de fusie medio 2016 afgerond zal zijn.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?