- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De federale regering had besloten dat winkels met basisvoorzieningen voor pasgeborenen terug open mogen, maar dat blijkt niet te kloppen. Het gaat om een foute communicatie van de FOD Economie, blijkt nu.
Vorige vrijdag werd de semi-lockdown in ons land verlengd. Social distancing, handen wassen, het vermijden van niet-essentiële verplaatsingen: de vertrouwde maatregelen lopen verder. Uit officiële reacties van de FOD Economie blijkt echter dat de regels omtrent winkelopeningen uitgebreid zijn. Er werd een nieuwe soort winkels toegevoegd aan de essentiële winkels: babywinkels. Maandagavond werd bekend dat de communicatie van de overheidsdienst fout was en dat babywinkels dus niét open mogen.
Die uitbreiding leidt tot gemengde reacties in de sector. Lokale ondernemers staan namelijk allerminst te springen om hun zaak te heropenen. Rodrique Tournel (zaakvoerder Ciao Bambino) kreeg de voorbije dagen naar eigen zeggen reacties van collega-ondernemers uit alle uithoeken van Vlaanderen. Grosso modo zijn er twee belangrijke bezwaren tegen een heropening van babyspeciaalzaken, zegt hij : “De eerste – en veruit belangrijkste – bekommernis is de gezondheid van klanten. Met deze koerswijziging zet je mensen aan om naar de stad af te zakken. Dat is in tegenspraak met de boodschap ‘Blijf in uw kot’. Bovendien – en dat klinkt misschien raar uit onze mond – is de vraag of een bezoek aan een babywinkel echt een ‘essentiële verplaatsing’ is?”
“Natuurlijk kan je in je winkel zelf de nodige maatregelen nemen. Handgel gebruiken, een maximum aantal klanten toelaten, … Nog voor de pandemie uitbrak, namen we al dergelijke initiatieven. Maar op dit moment is het risico op besmetting gewoon te groot. Wij kiezen er daarom voor om de winkel gesloten te houden. Uit zorg voor onze klanten leveren we alle bestellingen persoonlijk aan huis. Eenzelfde geluid is te horen bij collega’s. Stel je maar eens voor dat een zwangere mama of een baby besmet geraakt.” Een tweede argument is economisch van aard: “Nu de babywinkels op de lijst met uitzonderingen staan, komen ondernemers niet meer in aanmerking voor een hinderpremie. Voor lokaal verankerde handelaars scheelt dat een slok op een borrel.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?