- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Supermarkten die geen snoep en chips aan de kassa voorzien, zien een sterke terugval in de verkoop van ongezonde voeding. De totale verkoop slinkt met 17%, die van ongezonde producten ‘on the go’ daalt zelfs met 76%, blijkt uit een nieuwe studie van de universiteit van Cambridge.
Het weghalen of het verminderen van ongezonde verleidingen bij de kassa leidt tot bijna een vijfde minder verkoop. Wie snoep, bakkerijproducten en chips ‘on the go’ wil eten, koopt bij supermarkten met een actief snoepbeleid aan de kassa zelfs 76% minder. De impact op het gedrag van de consument is dus heel groot, besluiten onderzoekers van de universiteit van Cambridge, die samen met collega’s van Stirling en Newcastle gegevens onderzochten over 30.000 Britse consumenten en negen Britse supermarkten, waarvan er zes een beleid introduceerden rond voeding aan de kassa tussen 2013 en 2017. Ze verminderden de aanwezigheid van ongezonde producten zoals snoep, banden ze of voorzagen een gezond alternatief. De onderzoekers bekeken het effect in de periode van een jaar voor de introductie tot een jaar erna.
“Veel snacks die aan de kassa verkocht worden, zijn ongepland. En de keuze varieert daarbij tussen snoep, chocolade of chips”, zegt Jean Adams van het Centre for Diet and Activity Research van de universiteit van Cambridge. “Het onmiddellijke effect was dat klanten 17% minder producten aankochten. Na een jaar bleek dat nog altijd 15% minder te zijn in vergelijking met supermarkten die geen beleid hadden rond snoep aan de kassa. Er is dus een duidelijke positieve invloed op de hoeveelheid ongezonde voeding die klanten eten, luidt de conclusie van de onderzoekers. Ze stellen voor om voedingsstandaarden voor voeding aan de kassa uit te werken. In hoeverre retailers de minder verkoop kunnen compenseren door andere producten aan te bieden, werd niet onderzocht.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?