De Carrefour Groep presenteerde gisteren een update van haar omzet in het derde kwartaal. CEO Alexandre Bompard sprak van "bevredigende" resultaten in Frankrijk en Europa, wat echter niet getuigt van grote euforie, en met reden: de omzet daalde met 3% in Frankrijk en met 1,5% in Europa. En bij ons? Carrefour België publiceerde een kort commentaar waarin werd gesproken van een "gemengd beeld" voor het derde kwartaal, waarin de omzet (like-for-like) met 2,2% daalde.

Recent nog, tijdens de najaarsbeurs van Carrefour België, had Geoffroy Gersdorff de verschillende aandachtspunten en acties van het bedrijf toegelicht, waarbij hij toegaf dat de eerste helft van 2024 moeilijk was verlopen. Uit de publicatie van de omzet door de Carrefour Groep blijkt dat ook de volgende drie maanden ingewikkeld zijn: de kwartaalomzet in België daalde met 2,2% (LFL) naar 1,097 miljard euro, een neerwaartse trend die zich ook in Europa voordoet (-1,5%): in Frankrijk (-3%), Spanje (-1,1%), Italië (-3,1%) en Polen (-3%). Alleen Roemenië, dat onlangs de Cora-winkels heeft overgenomen, zag een stijging van de omzet (+1,5%, ook like-for-like). Achter elke daling zijn verschillende oorzaken of verklaringen te vinden. Voor Frankrijk noemt de groep het effect van prijsverlagingen die zijn doorgevoerd om de concurrentiepositie te versterken. Voor een markt zoals Polen wordt tussen de regels door de noodzaak genoemd om in te grijpen, wat heeft geleid tot de benoeming van een nieuwe algemeen directeur. 

Wat betreft België verwijst de Carrefour Groep naar "een goede commerciële dynamiek, en een omzetdaling als gevolg van een atypische en hoge vergelijkingsbasis (+7,5% LFL in Q3 2023), en de opening van concurrerende winkels op zondag. “ Met andere woorden: het derde kwartaal, net als de twee voorgaande, biedt een omgekeerd beeld van 2023, toen de problemen bij Delhaize, dat verwikkeld was in een sociaal conflict, de omzet van concurrenten zoals Carrefour stimuleerde. Met de implementatie van het toekomstplan van Delhaize en de franchisering van haar geïntegreerde winkels, waarvan de meeste nu op zondag open zijn, is dit meevallereffect voorbij. Carrefour België beperkt zich tot een discreet commentaar op haar perspagina: "Na een bemoedigend eerste semester tonen niet alle indicatoren een stijgende trend in het derde kwartaal. Dit ondanks de voortdurende investeringen om de koopkracht van klanten te beschermen, in de winkels en in de ontwikkeling van het aanbod. De evoluties in de concurrentie op de markt, met tal van zondagse openingen, hebben een significante impact op de verkopen. De klanttevredenheid blijft echter toenemen, en de retailer zet deze trend voort met als doel het jaar positief af te sluiten. ”

Opmerking: terwijl de groei in het derde kwartaal in Europa uitblijft, viert Latijns-Amerika (+36,4%) juist feest: +5,8% LFL in Brazilië, +185,8% LFL in Argentinië, waar Carrefour profiteert van haar leiderschap op het gebied van prijspositionering.