Alles op de flitsbezorgmarkt gaat heel snel: het ontstaan, de ontwikkeling, de reactie van investeerders, de opeenstapeling van verliezen, de ineenstorting. Gorilla's, de kampioen van deze nieuwe markt, is daarvan het perfecte voorbeeld: de start-up wordt immers overgenomen door zijn Turkse concurrent Getir.
De geruchten deden al langer de ronde, maar nu is de overname van Gorillas door zijn het Turkse concurrent Getir bevestigd. De overeenkomst die tussen de twee partijen vormt een paradox: in de nieuwe entiteit die volgens de twee ondernemingen 10 miljard dollar waard is, is het Gorillas, de marktleider, die nu slechts 1,2 miljard dollar waard is. Vorig jaar werd het gewaardeerd op 3 miljard dollar. Dit was een behoorlijke tegenslag voor investeerders die de in Berlijn gevestigde start-up zagen als de nieuwe unicorn van de Europese handel. In twee jaar tijd had Gorillas bij hen 1,3 miljard dollar opgehaald om zijn race naar roem en marktaandeel te financieren.
Gorillas had duidelijk de leiding genomen, maar tegen welke prijs: door elke maand miljoenen te verbruiken om zijn marketing en operaties te financieren, ook al was zijn bedrijf verlieslatend. Essentieel op deze nieuwe markt van flitsbezorging was om de eerste te zijn, pas van zodra de markt was ontdaan van de meeste concurrenten zouden manieren worden gevonden om het model winstgevend te maken. Geleidelijk aan werd echter duidelijk dat geloof niet opweegt tegen aantallen, en Gorillas begon achteruit te gaan: tragere leveringen, ontslagen, terugtrekking uit de Belgische markt, maar ook uit Spanje, Italië en Denemarken... Gorillas leek al een uitstervend ras.
Wie is de volgende?
Op Europees niveau blijven door deze overname door Getir slechts drie grote spelers in de flitsbezorgermarkt over: Getir, het Duitse Flink en het Amerikaanse GoPuff. In deze jungle-achtige markt, overleven alleen de gezondsten. Maar is deze markt zelf levensvatbaar? Daar is geen bewijs van. Getir ontstond in 2015 in Istanbul, ruim voor zijn concurrenten. Het bedrijf heeft de formule uitgevonden en beweert deze winstgevend te hebben gemaakt op zijn thuismarkt. Maar sinds het besloot Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Italië, Spanje en de Verenigde Staten te veroveren, wil Getir ook snel gaan, heel snel, om marktleider te worden, maar de weg naar de top is duur, heel duur. Zo haalde Getir zelf al 1,8 miljard dollar op bij investeerders en daar lijkt nog niet snel een einde aan te komen.