- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK, die in juli werd aangekondigd, zal alleen kunnen plaatsvinden als GfK zijn consumentenpanel verkoopt. Anders dreigt de nieuwe entiteit volgens de Europese Unie immers te machtig te worden. Dat meldt Reuters.
De aankondiging van de geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK deed veel stof opwaaien. Beide bedrijven zijn zwaargewichten in marktgegevens en onderzoek. NielsenIQ analyseert verkoopgegevens voor consumptieproducten in 90 landen, meestal op basis van kassagegevens, terwijl GfK zich, naast voeding en FMCG, bezighoudt met andere commerciële gebieden zoals technologie en kapitaalgoederen. De door GfK gebruikte methode is gebaseerd op een consumentenpanel.
Om de fusie te laten doorgaan, was echter de goedkeuring van de Europese Unie nodig. Maar dat is niet zo simpel als het lijkt, blijkt nu. De EU wil immers enkel zijn goedkeuring geven voor de nieuwe entiteit NielsenIQ-GfK als het consumentenpanel, GfK Consumer Panels, wordt verkocht. Een maatregel die noodzakelijk wordt geacht om te voorkomen dat de nieuwe entiteit een buitensporige machtspositie krijgt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?