- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De heropening van doe-het-zelfzaken komt geen dag te vroeg, vindt GfK Belgium. Volgens het onderzoeksbureau heeft de sector in maart immers 37% van zijn omzet verloren in vergelijking met vorig jaar.
Het verlies in de maand maart, waar de lockdown pas startte op 18 maart, is des te harder omdat de online verkoop nog steeds erg beperkt is binnen deze sector. E-commerce is goed voor slechts 2% van de totale omzet in 2019, maar zou in dezelfde maand maart een groei van 10% hebben doorgemaakt.
GfK merkt ook op dat de versoepeling van de lockdownregels waardoor doe-het-zelfzaken open mogen, op een voor hen bijzonder belangrijk moment komt. Zeker omdat de terugkeer van het tuinseizoen de maand april tot een van de beste maanden van het jaar maakt (10% van de jaaromzet). De financiële schade is echter al zeer reëel en GfK schat dat het verlies als gevolg van een maand sluiting (18 maart tot 17 april) op 190 miljoen euro, oftewel gemiddeld een half miljoen euro per winkel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?