YouGov / GfK
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
YouGov / GfK
Om te kunnen fuseren met NielsenIQ moest GfK eerst haar Consumer Panels-activiteiten verkopen, zo oordeelde de Europese Commissie. Dat is bij deze gebeurd.
De geplande fusie tussen NielsenIQ en GfK, die was aangekondigd in juli 2022, werd uitgesteld na het advies van de Europese Unie. Beide bedrijven zijn grote spelers op het gebied van marktgegevens en onderzoek. NielsenIQ analyseert verkoopgegevens voor FMCG-producten in 90 landen, meestal op basis van kassagegevens, terwijl GfK naast voeding en FMCG ook andere commerciële sectoren bestrijkt, zoals technologie en kapitaalgoederen. Om te mogen fuseren van de Europese autoriteiten, moest GfK eerst haar consumentenpanel, GfK Consumer Panels, verkopen, een maatregel die noodzakelijk werd geacht om te voorkomen dat de nieuwe entiteit een te dominante positie zou innemen. Dat is bij deze gebeurd. GfK bevestigt namelijk dat het een akkoord heeft bereikt over de verkoop van GfK Consumer Panels aan het Britse onderzoeksinstituut YouGov.
"Na alle opties zorgvuldig te hebben afgewogen en na goedkeuring van onze aandeelhouders, hebben we besloten deze oplossing aan te bieden om verder te kunnen gaan met de fusie van NielsenIQ en GfK", legt Lars Nordmark, GfK's interim CEO en CFO, uit. "We zijn ervan overtuigd dat we met YouGov de ideale toekomstige eigenaar voor GfK Consumer Panels hebben gevonden en een oplossing die in het belang is van alle betrokken partijen - in het bijzonder onze klanten en medewerkers." Het bedrijf wijst erop dat GfK Consumer Panels een leidende positie inneemt in elk van de markten waarin het actief is, waaronder België, en meent dat zijn profiel perfect past bij dat van YouGov, een groep die gespecialiseerd is in onderzoeksgegevens via online panels en analysetechnologieën. YouGov heeft een innovatieve methode ontwikkeld waarbij de gegevens van 24 miljoen individuen in het panel worden gekoppeld en verwerkt met behulp van big data.
De deal heeft een waarde van 315 miljoen euro en YouGov heeft 51,2 miljoen pond (60 miljoen euro) opgehaald via een aandelenplaatsing om de overname gedeeltelijk te financieren. De deal zal naar verwachting in de tweede helft van 2023 worden afgerond.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?