De meerderheid van de Belgische online shoppers laat zijn bestelling liefst thuis leveren. Bovendien verwacht de Belg dat die levering gratis is, en dat hij zijn aankopen ook gratis kan terugsturen. Dat blijkt uit een grootschalig Europees onderzoek van pakjesbezorger DPD. 

Belgische e-shoppers verwachten hun pakje bij voorkeur te ontvangen aan hun eigen voordeur. Het thuisadres behoort voor 79% van de Belgische online shoppers nog steeds tot de favoriete afleverlocatie, zo blijkt uit het onderzoek waar ook 1.000 Belgen aan deelnamen. 

Flexibele leveringen

Als thuis leveren niet mogelijk is, doordat de klant er bijvoorbeeld niet op tijd geraakt, verwacht hij extra flexibiliteit. De e-shopper wil in dat geval de mogelijkheid hebben om zijn pakketje op een ander adres, een andere datum of in een parcel shop te laten leveren. Uit de eerste kwartaalcijfers van DPD, dat klanten via zijn dienst Predikt een uur op voorhand correcte informatie over de levering stuurt, blijkt dat de Belgen in dat geval vooral voor levering op een ‘safe place’ zoals het tuinhuis kiest (37%) of het pakket doorstuurt naar een parelshop (27%). 80% van de ondervraagde Belgen geeft zelfs aan dat ze een ‘pickup parcelshop’ in de toekomst overwegen als favoriete afleverlocatie. Slechts 14% kiest voor een ander afleveradres of een andere datum.

Gratis verzending

 

De Belgische online shopper verwacht dat een online bestelling gratis verzonden wordt, in die mate dat de mogelijkheid de keuze van winkel voor hem beïnvloedt. Voor 91% van de Belgische e-shoppers is het feit of een levering al of niet gratis is, bepalend bij een online aankoop. Daarmee is gratis levering veel belangrijker voor hen dan voor andere Europeanen. Franse (88%), Nederlandse (87%), Engelse e-shoppers (87%) en vooral Duitse online consumenten (83%) hechten minder belang aan het gratis leveren van hun pakket.

 

Gratis retour

Ook gratis retourzendingen zijn belangrijk voor het online aankoopgedrag van de Belg: 90% wil een besteld product gratis kunnen terugzenden, wanneer het niet bevalt of past. Online shoppers in onze buurlanden vinden gratis retourzendingen ongeveer even belangrijk. Enkel in het Verenigd Koninkrijk verwachten slechts 86% van de online consumenten een gratis retourverzending.  

 

Vooral schoenen en kledij teruggestuurd

Uit het onderzoek blijkt dat 7% van de Belgische online consumenten hun laatste bestelling terugstuurden. Samen met de Oostenrijkers staan de Belgische e-shoppers op een gedeelde tweede plaats. Nederland is koploper op het vlak van retourzendingen in Europa. Daar werden 9% van de bestellingen terug gezonden. In Duitsland en Frankrijk stuurden respectievelijk slechts 3% en 4% van de consumenten hun laatste online aankoop terug naar de webshop.

Kledij is in België goed voor 26% van de teruggezonden producten. Schoenen vertegenwoordigen 19% van de teruggezonden goederen. Indien de consument in een landelijke omgeving woont, worden schoenen zelfs in 40% van de gevallen teruggezonden Anderzijds worden verse voeding en dranken, kruidenierswaren, witgoed, consumentenelectronica en huishoudapparatuur nauwelijks retour gezonden. Slechts 4% van de online bestelde producten gaat terug naar de afzender.