Greenway serveert vanaf vandaag de Beyond Burger, een burger die smaakt naar vlees en er ook zo uitziet, maar die gemaakt is met plantaardige ingrediënten. Onder de investeerders vinden we onder meer Bill Gates, Leonardo DiCaprio, Twitter co-founders Biz Stone en Evan Williams, en voormalig McDonald's CEO Don Thompson. Greenway is het eerste Europese restaurant dat de burger op de kaart zet.
Vanaf 1 september kunnen klanten de Beyond Burger proeven in de Greenway-restaurants in Antwerpen, Gent, Leuven en in het station Brussel-Zuid. "Plantbased wordt dankzij dit soort revolutionaire producten pas echt toegankelijk voor een groot publiek. Vleeseters hebben geen reden meer om vlees te verkiezen boven plantaardig. We staan aan de vooravond van een voedingsrevolutie”, zeggen Cedric Hanet en Paul Florizoone van Greenway.
Volgens Greenway is de Beyond Burger de eerste plantaardige burger wereldwijd die eruit ziet, bakt én hetzelfde smaakt als vlees. De burger wordt gemaakt met simpele en plantbased ingrediënten. Bonen zorgen voor proteïne en biet zorgt dan weer voor een vleesrode kleur. De burger bevat zo'n 20 gram aan proteïnen en is soja-, gluten- én cholesterolvrij. Het resultaat van tien jaar onderzoek en productontwikkeling aan de universiteit van Missouri in Springfield.
Onder andere Bill Gates en Leonardo DiCaprio schaarden zich meteen achter het concept en investeerden in de Californische start-up. De burger is enorm populair in Amerikaanse supermarkten en restaurants, maar ook in Hong Kong en Australië. Tot nu toe was het echter nog wachten vooraleer hij zijn intrede zou doen op de Europese markt en dat is bij deze gebeurt. De burger, inclusief slaatje, is verkrijgbaar bij Greenway voor 13,5 euro.
“Ik eet zelf af en toe nog wel eens vlees en geloof me: je proeft geen verschil tussen echt vlees of de Beyond Burger. Ik stond er zelf van versteld. Het feit dat we nu als allereerste de burger kunnen aanbieden in België en Europa, bewijst nog maar eens onze rol als pionier op vlak van vegetarisch en vegan eten in België”, vertelt Paul Florizoone, chef en productontwikkelaar.
Consumenten eten minder vlees
Steeds meer mensen beslissen om vlees helemaal of gedeeltelijk uit hun weekmenu te schrappen. Paul Florizoone van Greenway maakte de ommekeer zo'n twintig jaar geleden, tijdens een reis door India. Samen met Cedric Hanet is hij het creatieve brein achter de vier Greenway restaurants. Anno 2018 telt hun restaurantketen Greenway maar liefst vier vestigingen en wordt het gezien als de pionier van de vegetarische keuken in België. "Greenway is gericht op flexitariërs. De meeste klanten in de restaurants zijn trouwens vleeseters. Het leuke is: als je vegetarisch of veganistisch op een creatieve manier brengt, en zonder het te fel de stempel 'veggie' mee te geven, dan kun je veel mensen verleiden om ook eens vegetarisch te eten”, verklaart Cedric Hanet.
Van USA, Hong Kong en Australië naar… België
Ethan Brown is 'Founder and Chief Executive Officer' van The Beyond Meat: "Als we écht de problemen van de volksgezondheid en het milieu willen aanpakken, moeten we de mensen achterna gaan die vlees eten, de carnivoren. Begrijp me niet verkeerd, we houden van onze vegan en vegetarische fanbase, maar we proberen met Beyond Meat ook vooral vleeseters te benaderen, dat is waarom we revolutionaire producten maken die eruit zien en smaken als vlees. Door dierlijke proteïnen in ons voedsel te vervangen door plantaardige hebben we een positieve impact op vier groeiende wereldwijde problemen: volksgezondheid, milieu, natuurlijke hulpbronnen en dierenwelzijn. Onze producten zijn al te verkrijgen bij meer dan 27.000 supermarkten en restaurants in de Verenigde Staten, maar ook in Hong Kong en Australië. Nu zijn we ook klaar om Europa te veroveren."