- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Greenyard kondigt een sterk herstel aan van zijn financiële resultaten. Die groei is vooral te danken aan de coronacrisis, maar ook aan het transformatieplan dat het bedrijf begin 2019 lanceerde.
Door de lockdownmaatregelen in het kader van de coronacrisis neemt de vraag naar voedingsproducten toe. We zien een toename in de vraag naar verse producten, maar ook naar conserven en diepgevroren producten. Al is die toename afhankelijk van het assortiment. Dat is bijvoorbeeld het geval voor diepgevroren erwten/wortelen en bonen, terwijl het aan de verse kant veel variabeler is", zegt Dennis Duinslaeger, investor relations bij Greenyard. "Onze groei is niet alleen een gevolg van de huidige crisis, maar is ook het resultaat van ons transformatieplan dat sinds begin 2019 van kracht is. De extra volumes als gevolg van de toenemende vraag tijdens de coronacrisis is de oorzaak geweest van de verschuiving van 'out of home' naar 'in home' consumptie," voegt hij eraan toe.
Om die verschuiving te kunnen volgen moest Greenyard zich aanpassen. “Aanpassing is uiteraard noodzakelijk omdat we nu met meer volumes moeten werken. We hebben de capaciteit om het te doen, maar het vraagt meer werk. Het is ook onze verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de consumenten toegang hebben tot wat ze nodig hebben. Daarom proberen we ervoor te zorgen dat we aan die vraag kunnen voldoen.”
Ondanks de moeilijke situatie, kijkt Greenyard vooruit en spreekt het in zijn persbericht zelfs over partnerschappen op lange termijn. "Wat we met deze crisis zien, is dat onze partnerschappen sterker worden. Er is een hoge mate van transparantie in de communicatie met onze medewerkers, wat onze relaties vergemakkelijkt en ervoor zorgt dat de productievolumes efficiënter kunnen worden afgehandeld", legt Dennis Duinslaeger uit.
In zijn persbericht onthult Greenyard alvast enkele prognoses voor het boekjaar 2019/2020. De onderneming verwacht een netto-omzet van ongeveer 4,050 miljard euro. Vóór Covid-19 duidde de toename van de volumes op een netto-omzetgroei van 2,4%. Ook de nettoschuld is met meer dan 25 miljoen euro verminderd en zou eind maart ongeveer 430 miljoen bedragen, wat ruim boven de verwachtingen is, vooral omdat een aantal desinvesteringen nog niet zijn afgerond.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?