- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De Belgische e-commerce en fashionlogistieker Bleckmann kent zijn drukste dagen ooit. Het bedrijf telde al JBC, Superdry en Vilebrequin onder zijn klanten, maar sinds enkele weken is daar Gymshark bij gekomen. Vandaag alleen al zullen door Black Friday maar liefst 170.000 kledingstukken uit Grobbendonk naar de klanten vertrekken. Dat zijn er 118 per minuut, en dat een hele dag lang.
“De hype rond Black Friday houdt zo’n 12 dagen aan. We voorspellen dat we in die tijd zo’n 2 miljoen kledingstukken zullen verzenden. Dat is ongezien”, zegt Tom Leunckens van Bleckmann. Het bedrijf is marktleider in ons land op het vlak van stockeren en verzenden van online bestelde kleding.
Vooral het voorbereiden en versturen van de bestellingen die in de webshop van Gymshark zijn geplaatst, gaat bijzonder hard. Het Britse merk van hippe fitnesskledij startte maandag met de Black Friday-campagne. “In drie uur tijd waren er bijna 800.000 stuks verkocht”, zegt Tom Leunckens. Wereldwijd gaat het tot nu toe al om 1,2 miljoen stuks, die we aan 355.000 klanten bezorgen.”
Voor alle merken samen zullen in deze periode van Black Friday zo’n 2 miljoen kledingstukken vanuit Grobbendonk vertrekken. Dat is een record. “Er komen almaar meer bestellingen binnen. Vandaag bereiken we waarschijnlijk de piek. Dan verzenden we 170.000 stuks op één dag. Gisteren waren het er nog 135.000. Die piek zal mogelijk tot 5 december aanhouden”, zegt hij.
Om al die bestellingen op tijd te kunnen verzenden, zet Bleckmann in Grobbendonk op dit moment meer dan 1.000 mensen in. “We hebben regelmatig stevige piekperiodes waarbij echt heel veel extra handen nodig zijn om al het werk klaar te krijgen. Maar wat we nu meemaken is wel heel extreem. Iedereen die goesting heeft om te werken, kan bij ons terecht. Het is een ideale manier om een centje bij te verdienen”, zegt Leunckens nog.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?