De Kingfishergroep maakte vandaag haar halfjaarresultaten bekend voor de 6 maanden eindigend 31 juli en deze zijn volledig naar de verwachtingen ondanks tegenvallende weersomstandigheden en stakingen in Frankrijk en de onzekerheid na het EU-referendum in de UK. Tegelijkertijd wordt het “ONE” project – een vijfjarenplan dat de competitiviteit en winstgevendheid van de groep moet verhogen – volgens schema uitgerold.

De totale omzet steeg met 2,7% en de winst met 8,7% (in constante valuta) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De groei in de thuismarkt (UK, Ierland) is nog sterker (8,8% meer omzet) vooral dankzij het succes van Screwfix (+24%). Frankrijk, tweede grootste markt voor de groep houdt stand (+0,3%) in een moeilijke markt. In de andere landen valt vooral de gestegen winst op: +24,2%, tegenover een omzetstijging van 7,6%.

Screwfix

De formule doet het erg goed in eigen land, maar ook de expansie verloopt als gepland. De 12 winkels lijden dan wel nog verlies, maar de evolutie verloopt naar wens en er komen in de tweede jaarhelft nog 8 nieuwe vestigingen bij. Zoals we eerder aangaven, is dit een formule om in het oog te houden voor de Beneluxmarkt.

ONE

De groep blijft vasthouden aan het vijfjarenplan en inzetten op vereenvouding op alle vlakken. Het aantal SKU’s én leveranciers voor alle productgroepen zal daardoor drastisch verminderen. Men wil bijvoorbeeld voor de keukenwasbakken van 516 naar 113 referenties gaan en het aantal leveranciers verminderen van 36 naar 13! Het moet een daling van de kostprijs met 15% opleveren én ook voor de consument eenvoudiger winkelen mogelijk maken. De besparingen op gebied van planogramming zijn uiteraard ook niet te onderschatten. Om de ONE-strategie te verwezenlijken, wordt voor alle enseignes van de groep één gezamenlijk IT platform uitgerold. Bij B&Q is dat volop aan de gang, Castorama volgt in het najaar.