- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De top 25 van de meest aanwezige merken bij de Belg wordt voor de helft bevolkt door digitale of ICT-merken. In de top 5 staan er zelfs 4 digitale merken. Dat blijkt uit een ranglijst van de reclamegigant Havas op basis van interviews met 7.000 Belgen tussen 15 en 64 jaar.
De studie werd uitgevoerd om in kaart te brengen met welke merken we het meest in contact komen. Dat blijken Google, Microsoft en Facebook te zijn. Het enige niet-digitale merk in de top 5 is Coca-Cola. De aanwezigheid van ICT-merken geeft de digitalisering van onze maatschappij aan, zegt Hugues Rey (CEO Havas Media Belgium). Lokale merken in de top 25 zijn Belgacom, Côte d’Or, Spa, Proximus, Colruyt en Delhaize.
Reclame
Betaalde reclameboodschappen blijven de belangrijkste manier waarop merken met de consument in contact komen. Meer dan de helft van de contacten wordt gelegd via de massa media. Vooral voor voeding (74%), verzorgingsproducten (72%), drankmerken (71%), en bier (67%) zijn ze dominant.Voor retailers (40%) en grootdistributeurs (44%) zijn de eigen media en verkooppunten de belangrijkste kanalen om de consument te bereiken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?