- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Duitse HelloFresh zag zijn omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met 44% stijgen, waardoor het afklokte op zo'n 295,6 miljoen euro. Daarom verhoogt het bedrijf zijn omzetverwachting naar 30 à 35%, in plaats van 25 à 30%. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van het bedrijf.
Het gaat steeds beter met HelloFresh. In januari maakte het bedrijf nog bekend dat het, rekening houdend met de sterke groei van afgelopen jaar, hoopt om tegen het einde van 2018 winstgevend te zijn. En dat zou wel eens het geval kunnen zijn als we de positieve resultaten van het eerste kwartaal van dit jaar mogen geloven. HelloFresh wist in de eerste drie maanden van dit jaar namelijk een omzet van 295,6 miljoen euro te verzilveren, een stijging van 44%, en zelfs 59,8% bij constante wisselkoersen. Het EBITDA stijgt dan weer met 7,1% naar zo’n -7,3%, al blijven de cijfers nog steeds in het rood. Het operationele verlies in het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg zo'n 27,9 miljoen euro, tegenover 32,7 miljoen euro het jaar ervoor. De maaltijdbezorger houdt dus ook dit jaar de sterke groei van afgelopen jaar aan.
De goede cijfers van HelloFresh in het eerste kwartaal van 2018 zijn vooral te verklaren door het grote aantal nieuwe klanten (in totaal 1,88 miljoen klanten, een stijging van 61,7%), het toegenomen aantal maaltijden (48,3 miljoen, een stijging van 58%) en het toegenomen aantal bestellingen (6,6 miljoen, een stijging van 56,9%).
“Rekening houdend met onze sterke start dit jaar, voorziet HelloFresh dat de winst zal stijgen met zo’n 30 à 35% bij constante wisselkoersen”, reageert het bedrijf. Dat is meer dan eerdere voorspellingen die nog een groei van 25 tot 30% voorzagen. “Daarnaast verwachten we dat Green Chef, het Amerikaanse bedrijf dat we eind maart in handen kregen, per kwartaal zo’n 15 miljoen dollar zal opleveren, beginnende vanaf het tweede kwartaal van 2018.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?