- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De pijnstiller OxyContin werd in de jaren negentig in de Verenigde Staten in razendsnel tempo een van de succesvolste farmaceutische producten ooit. Dankzij zijn enorm verslavende werking, maar ook dankzij agressieve marketing en verkooptechnieken. Gesprek met Patrick Radden Keefe, journalist bij The New Yorker, die er een boek over schreef dat nu bij ons vertaald is: het Pijnstillerimperium.
Gaat u er even voor zitten, want dit is misschien het vreemdste stuk dat u ooit op de website van Gondola zal lezen. Het gaat niet over retail, niet over de voedingsindustrie en niet over een nieuwe trend in onze consumptie. Het gaat wel over Purdue Pharma, een farmaceutisch bedrijf dat de Verenigde Staten in een diepe crisis stortte die aan een half miljoen mensen het leven zou kosten. Oorzaak van al die ellende is de verslavende pijnstiller OxyContin, die door miljoenen Amerikanen gebruikt werd. Dat de pijnstiller in een relatief korte tijd van enkele jaren een enorme ravage kon aanrichten, heeft alles te maken met de kracht – het is zowat tweemaal sterker dan morfine - en de zeer verslavende werking ervan. Maar het heeft ook te maken met agressieve marketing en hoe die ingezet werd om OxyContin aan zoveel mogelijk mensen te slijten. De Amerikaanse journalist Patrick Radden Keefe, actief bij The New Yorker, schreef een boek over OxyContin en over de steenrijke familie Sackler, die haar fortuin verdiende met de verkoop van de pijnstillers en haar naam als weldoener en mecenas ontleende aan zalen in het Louvre, The Metropolitan in New York en andere wereldwijd gerenommeerde musea. “Dit is een verhaal over marketing die totaal ontspoorde en die op touw gezet werd door een bedrijf dat weinig of geen scrupules kende”, zegt Keefe, die deze week naar Brussel kwam om een lezing te geven voor het literatuurhuis Passa Porta. “Ze vertelden dingen over hun producten die niet klopten en pushten verkopers om OxyContin aan zoveel mogelijk artsen te slijten. De verkopers werden beloond met enorme bonussen als ze boven hun targets uitkwamen. Het was een pervers spel, dat leidde tot de dood van honderdduizenden mensen.”
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?