- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wij meldden recent dat Metabo wordt overgenomen door sectorgenoot Hitachi Koki (Japan). Wij vroegen Chris Van Wesemael, Manager Gondola Homing Experience en kenner van de power tools branche, wat deze overname betekent voor België.
“Hitachi en Metabo zijn op bepaalde vlakken elkaars concurrent, maar er zijn toch wezenlijke verschillen. Metabo heeft een veel sterkere positie in Europa en is ook een absolute meerwaarde voor Hitachi wat betreft de accu-technologie. Op wereldvlak echter kan Metabo enkel maar dromen van de marktpositie van Hitachi.
Beide merken richten zich, zeker in België, in hoofdzaak op de professionele gebruiker van gereedschap. In het buitenland echter, ligt dat anders. Hitachi heeft bijvoorbeeld recent een deal gesloten in de VS met Lowe’s voor de exclusieve verdeling van pneumatische tackers.
In België ligt het aanbieden van professioneel gereedschap in DIY-ketens heel gevoelig. Diverse merken (Dewalt, Makita, AEG,…) hebben er zich al aan gewaagd, zonder succes of met een verzuurde relatie met de pro’s als gevolg. Het resultaat is dat professioneel gereedschap haast niet te verkrijgen is in de Doe-het-Zelf, hoewel alle ketens dat maar al te graag willen aanbieden.”
Twee merken, twee strategieën?
Twee merken in portefeuille hebben biedt hier natuurlijk kansen. Denken we maar aan de tandem Black&Decker – Dewalt of Bosch met zijn groene en blauwe lijn.
“Ook andere merken spelen met het idee. Makita bijvoorbeeld lanceert niet voor niets een tweede brand Mactec”, aldus Chris. “Het opent dus perspectieven en mogelijkheden in een almaar competitievere markt, waar er meer en meer overlapping komt tussen kanalen. De scheiding DIY-Pro is op termijn moeilijk houdbaar in een Europese context. Ook recente ontwikkelingen aan retailzijde dragen hiertoe bij: Menouquin kan in principe in zijn DIY keten HandyHome perfect professioneel gereedschap aanbieden. En “Quincaillerie Alexandre” die van oudsher pro en DIY combineerde, maakt al eventjes deel uit van Mr Bricolage. Channel blurring, e-commerce,… het zijn allemaal gegevens die zeker de markt grondig gaan veranderen op termijn.
Het is waarschijnlijk voorbarig, maar de overname biedt Hitachi/Metabo wél de mogelijkheid om een twee-merkenbeleid te voeren en hier dus op in te spelen.”
De tandem Hitachi-Metabo zou in België nummer 3 worden. Er breken spannende tijden aan in de Power Tools markt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?