- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zowel H&M als Zeeman begeven zich op de tweedehandsmarkt. H&M brengt het tweedehandsplatform Sellpy naar België en Zeeman lanceert Resale in Nederland.
Bij de Belgische consument belandt er jaarlijks gemiddeld 15 kilogram kleding in de vuilnisbak. Genoeg om van België een van de grootste textielverspillers van Europa te maken. Om daar verandering in te brengen, introduceert H&M de Zweedse tweedehandswinkel Sellpy in België. Ook in 23 andere Europese landen is Sellpy sinds kort actief. H&M is gegroeid tot grootste aandeelhouder en bezit ongeveer 70% van het bedrijf. Consumenten die gebruik maken van het online platform, moeten eerst een Sellpy-tas aankopen. Die kan worden gevuld met kleding en vervolgens selecteert Sellpy de artikelen met een waarde van vijf euro of meer. Is het artikel in goede staat, dan wordt het gefotografeerd, verpakt en te koop aangeboden. Een moderne Vinted dus die het werk doet in de plaats van de verkoper. De verkoper zelf ontvangt 40% van de verkoopprijs en dat kan zelfs oplopen tot 90% als een artikel 50 euro overschrijdt. Alle artikelen die niet worden verkocht, worden gerecycleerd of krijgen een nieuw leven bij goede doelen.
Ook Zeeman gaat de tweedehandstoer op en lanceert Resale in Nederland. Met dit project wil Zeeman kleding recycleren, maar evengoed hergebruik stimuleren van baby-, kinder- en dameskleding. “Grondstoffen zijn schaars, daarom gebruikt Zeeman al jaren gerecyclede materialen voor een gedeelte van de collectie”, zegt Arnoud van Vliet, kwaliteitsmanager bij Zeeman. “Met dit project zetten we een volgende stap om nog zuiniger om te gaan met onze grondstoffen en materialen. Voor nu gaat het nog om enkele winkels, maar ons doel is om het op termijn verder uit te rollen.”
Alle ingezamelde artikelen komen terecht bij Het Goed, een sociale onderneming met 28 kringloopwarenhuizen en vijf textielsorteercentra in Nederland. Daar wordt de kleding gesorteerd en alle bruikbare stukken gaan rechtstreeks naar de winkelrekken van Zeeman. Na een eerste testfase bij een filiaal in Amsterdam-Osdorp, breidt het project uit naar nog vijf andere winkels van Zeeman. Niet-bruikbare artikelen worden zoveel mogelijk gerecycleerd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?