Eindejaar mag dan een drukke periode zijn voor retailers, ze geeft wel een forse boost aan de verkoop. Een trend die verschillende retailers bevestigden aan Gondola. Een overzicht.

Carrefour

"Wij hebben een zeer goede decembermaand gehad, die zelfs de verwachtingen heeft overtroffen. Onze verse en vooral feestelijke producten, waarin wij zeker in onze hypermarkten gespecialiseerd zijn, hebben zeer goed verkocht. Vooral de visafdeling (zeevruchten: de traditionele kreeften en oesters), de slagerij (fondueschotels, teppanyaki, gevulde kalkoenen) en de kaasafdeling (kaasschotels voor raclette) deden het goed.”

Delhaize

“De eindejaarsverkoop is verlopen in lijn met onze verwachtingen. De klassieke producten zoals oesters, champagne, gourmetschotels,.. werden traditioneel goed verkocht. Concrete cijfers hierover kunnen we niet geven.”

Colruyt

"De klassiekers waren zoals altijd populair. Denk bijvoorbeeld aan borrelhapjes, traiteurbereidingen (vooral gevogelte), gourmet- en fondueschotels, en oesters. Ook witloof verkocht bijzonder goed: 5 miljoen stuks, goed voor in totaal 28 vrachtwagens. Zoals in de afgelopen jaren hebben wij ook ongeveer 2,5 miljoen liter mousserende wijn verkocht, of zo’n 222 volle vrachtwagens.”

Aldi

“Om de consument tijdens het eindejaar zo optimaal mogelijk te bedienen, breidde Aldi zijn aanbod feestelijke referenties, het eindejaarsgamma Excellence, uit met maar liefst 50% tegenover 2020. Onze inspanningen werden duidelijk gesmaakt door de consument. De hogere verkoop van 2020, mede door de toenmalige lockdown, werd dit eindejaar geëvenaard. Ook in 2021 opteerde de consument er dus voor om de eindejaarsfeesten hoofdzakelijk thuis te vieren. Convenience en gezellig samenzijn waren duidelijk belangrijk dit eindejaar. Dit weerspiegelt zich onder andere in een hogere populariteit van typische eindejaarsreferenties zoals de fondue- en gourmetschotels. Ook het raclettetoestel draaide op volle toeren: er belandde in deze winter dubbel zoveel raclettekaas in de winkelkar vergeleken met vorig jaar. Ook andere conveniencegerechten zoals de Excellence wildragout, bereide scampi’s met een sausje, en de roomsoep stegen in populariteit. En ook kant-en-klare aperitiefhapjes zoals minidimsum & mini-hamburgers mochten duidelijk niet ontbreken op de feesttafel. Voor het dessert werd massaal gekozen voor de Excellence dessertglaasjes en de minisoesjes en mini-eclairs. Tot slot zagen we ook een verhoogde interesse in kersstronkjes en petits fours.”

Lidl

"We zagen een vergelijkbare verkoop van oesters en kaviaar, maar een stijging van 10% bij de voorgekookte kreeft. Wild kende daarentegen een lichte daling, die te verklaren is door de sluiting van restaurants in december 2020.”

  • Top 3 fruit: kaki, citroen, avocado in bulk
  • Top 3 groenten: komkommer, witloof, broccoli
  • Top 3 vlees: kwartel, kalkoen, parelhoen
  • Top 3 vis: kabeljauw, sushi, pangasiusfilet

Albert Heijn

“Bij ons gingen vooral de hapjes/borrelassortimenten er vlot uit. We hadden ook heel wat Vlaamse feestklassiekers en daar hadden onze klanten heel veel zin in. Ook van de verkoop van de wijn- en bierrayon/dranken werden we blij. We danken dit aan onze feestelijke drankenfolder en hele scherpe prijzen.”