Ikea opent op 9 september zijn nieuwe pop-up in Leuven. Die staat volledig in het teken van slaap. Met deze winkel wil klanten niet alleen meer inspiratie en advies bieden om hun slaapkwaliteit te verbeteren, maar wil de groep ook zijn cliënteel uitbreiden. En dat lijkt aan de start van het nieuwe academiejaar niet zo moeilijk…

Op 9 september is het zover: dan kunnen meubelliefhebbers terecht in de nieuwe pop-upwinkel van Ikea op de Bondgenotenlaan in Leuven. De winkel draait rond het thema nachtrust en moet klanten niet alleen inspiratie bieden voor hun slaapkamer, maar moet hen ook advies en expertise bieden. Volgens Anne-Clotilde Picot, business development manager bij Ikea België, is er een stijgende vraag van klanten naar een betere nachtrust. “De laatste tijd streven steeds meer mensen naar een goede Work-Life balance, maar ook slaap maakt daar een belangrijk onderdeel vanuit. Daarom willen wij klanten helpen om hun Work-Life-Sleep-balance te regulariseren door hun slaapkwaliteit te verbeteren. Want alles begint bij een goede nachtrust”, vertelt ze. Volgens Jolanda Wetzelaer, interieurspecialist bij IKEA België gaat een goede nachtrust immers verder dan een ergonomisch kussen en een kwaliteitsvolle matras. "Ook comfort, licht, geluid, temperatuur en een gevoel van geborgenheid zijn belangrijke aspecten om in acht te nemen", vult ze aan. Daarom heeft Ikea er bewust voor gekozen om het thema slaap uitgebreid uit te werken in zijn nieuwe pop-up en alle mogelijke elementen die de nachtrust kunnen beïnvloeden naar voren te brengen. 

Droomwereld

De nieuwe pop-up strijkt neer in het pand waar vroeger de winkel Mexx gevestigd was en strekt zich uit over twee verdiepingen. De eigenlijke winkel bevindt zich op de gelijkvloers. Over een oppervlakte van ruim 500 m2 vinden klanten maar liefst 150 artikelen die allemaal in het thema slaap passen. Daarbij gaat het van lakens, dekens, kussens en nachtlampjes over bloempotten, verduisterende gordijnen, geluiddempende muurbekleding en kunstplanten tot spiegels, zetels en verschillende opbergkasten. En zelfs aan koffiemokken werd gedacht, want hoe beter de dag starten dan met een lekkere kop koffie.

In de winkel staan ook enkele cosy bedden uitgestald die klanten meer inspiratie moeten geven over hoe ze hun slaapkamer het best kunnen inrichten. En of daar al dan niet een zacht dierenvelletje, weliswaar nep, bijhoort, daarover moet u zelf maar oordelen.

Om klanten helemaal onder te dompelen in de slaapwereld, heeft Ikea trouwens ook leuke tekeningen aangebracht op de vensters. Daarvoor werkte de meubelgigant samen met een lokale artiest uit Leuven: Straatletters. 

Verder kunnen klanten zelf helemaal tot rust komen in het Ikea Café, achteraan in de winkel, waar ze kunnen genieten van een gratis kop koffie of thee. 

Cashloos

Dat convenience en gemak centraal staan in de winkel, wordt ook duidelijk aan de kassa. Vlak voor de uitgang bevinden zich 4 selfscankassa’s waar klanten hun aankopen kunnen afrekenen. Let wel: de winkel is volledig cashloos. Dus een betaalkaart bij de hand hebben, is geen overbodige luxe. 

Klanten die liever grote artikelen online bestellen kunnen dat doen via een van de 8 computers achteraan in de winkel of op de twee touchscreen schermen. Medewerkers die een speciale opleiding kregen om nog nauwer met de klant te interageren, kunnen helpen als dat nodig is. 

Workshops

Boven is er tot slot nog een ruimte voorzien waar klanten vooral advies en expertise kunnen krijgen. Zo worden er verschillende workshops georganiseerd, waaronder de “Ontdek jouw persoonlijke formule voor een goede nachtrust”-workshop het laatste weekend van september, om klanten nog persoonlijker advies te kunnen geven en hen nog meer inspiratie te bieden. Daarnaast staan er boven ook een 4-tal bedden uitgestald die klanten naar believen kunnen uittesten en waar ze met behulp van de medewerkers ter plaatse op zoek kunnen gaan naar het bed dat bij hun past. 

“Met deze pop-up store willen we klanten een unieke ervaring bieden en hen van A tot Z begeleiden bij de keuze van de juiste inrichting van hun slaapkamers. We willen hen niet alleen inspiratie bieden, maar hen ook adviseren”, legt Patricia Carette, Team Leader Ikea pop-up Leuven, uit. 

Meer dan een showroom

In tegenstelling tot eerdere pop-ups in Hasselt, Bergen en Brussel is deze winkel niet enkel een showroom waar klanten inspiratie kunnen opdoen, maar kunnen klanten producten ook effectief kopen. Grote artikelen zoals kasten, matrassen of bedframes kunnen klanten in de winkel bestellen met behulp van de computers of touchscreens die aanwezig zijn in de winkel. Vervolgens worden hun bestellingen de dag zelf nog of de dag nadien aan huis geleverd. 

Studentenstad

Dat Ikea voor Leuven heeft gekozen, is niet toevallig. “We zochten een actieve stad die niet alleen studentikoos is, maar die ook erg toegankelijk is. En dat is Leuven zeker. Het bruist hier van de studenten en bovendien is onze ligging in de stad ideaal. Klanten kunnen de winkel gemakkelijker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer bereiken. Dus dat is zeker een pluspunt”, vertelt Anne-Clotilde Picot ons. 

Met de nieuwe doelgroep in het achterhoofd is het dus ook zeker niet verwonderlijk dat Ikea ervoor kiest om zijn pop-up volgende week te openen: slechts enkele weken voor de start van het nieuwe academiejaar, het moment waarop studenten volop bezig zijn met hun kot in te richten. “We verwelkomen hen met open armen. Zo verkopen we onze producten aan zeer democratische prijzen, waardoor ze ook interessant zijn voor studenten die hun compacte kot op een leuke manier willen invullen”, besluit ze. 

De pop-up zal nog tot eind dit jaar open blijven. Daarna wordt bekeken of het concept mogelijk wordt uitgerold naar andere steden.