Met enkele dagen vertraging heeft het massale hamstergedrag nu ook de Verenigde Staten bereikt, een land waar het aantal besmettingen en sterfgevallen door het coronavirus dramatisch toeneemt. En dat zorgt volgens de app Shopkick voor belangrijke wijzigingen in de consumptiegewoontes. Zo hechten Amerikanen minder belang aan merken.

Volgens Shopkick, een app die beloningen geeft voor aankopen bij partnerretailers, zou 76% van zijn Amerikaanse gebruikers hun consumptiegewoontes hebben aangepast als gevolg van het coronavirus. 85% geeft zelfs aan dat merken op dit moment niet meer belangrijk zijn. En dat is opmerkelijk, want Amerikanen zijn echte ‘brand lovers’ in vergelijking met consumenten uit andere landen. Het marktaandeel van de private labels in de Verenigde Staten ligt dan ook veel lager dan in Europa. Als we kijken naar het aankoopvolume (en dus niet naar de waarde) zien we dat de private labels in België goed zijn voor 44%, terwijl dat in Amerika amper 21% is.

De vaststelling van Shopkick baart de merken in de Verenigde Staten dan ook grote zorgen. Ze vrezen dat klanten nu naar alternatieven zullen grijpen waaronder huismerken. En het is vaak de gewoonte dat wanneer een consument de overstap maakt naar private labels, hij niet meer terugkeert naar de grote merken. Al verkeren we nu in moeilijke tijden en is het dus niet automatisch uitgesloten dat Amerikanen nog zullen terugkeren naar hun geliefde merken. Toch moeten de A-merken waakzaam blijven, ook bij ons. De promoties zijn verboden. Daarnaast hebben de coördinatiecentra van de grote fabrikanten een andere budgettaire wending genomen met het oog op deze economische onzekerheid. Nochtans bestaat het risico dat te weinig wordt geïnvesteerd in de ondersteuning van merken en assortimenten. Er zijn daarentegen wel meer opportuniteiten om klanten die thuis zitten voor hun TV-toestel of laptop, te bereiken.

Uit de gegevens van Shopkick blijkt verder ook dat 60% van de consumenten, ondanks hun angst, nog steeds naar de winkel gaat. 76% onder hen geeft zelfs aan nu niet meer online te shoppen dan vroeger.