Inditex
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Inditex
De Spaanse modegigant Inditex, eigenaar van onder meer Zara, Massimo Dutti en Pull&Bear, heeft zijn kwartaalwinst met 80% zien stijgen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het bedrijf bekend.
Van februari tot april steeg de nettowinst van Inditex boven het niveau van vóór de crisis uit tot 760 miljoen euro, terwijl de brutomarge een hoogtepunt bereikte van 60,1%, een niveau dat in tien jaar niet meer was voorgekomen. De omzet bedroeg 6,7 miljard euro, een stijging met 36%, waarbij de prijsstijgingen de kostenstijgingen ruimschoots compenseerden. Tevreden verklaarde de CEO van de Spaanse groep, Óscar García Maceiras, dat deze uitstekende cijfers het resultaat zijn van een "goed gedifferentieerd model dat mooie resultaten oplevert". Resultaten die nog beter hadden kunnen zijn... Inditex heeft namelijk besloten een provisie van 216 miljoen euro op te nemen om de buitengewone kosten te dekken die voortvloeien uit de sluiting van haar activiteiten in Oekraïne en Rusland. Zonder dit zou de onderneming een nettowinst van 940 miljoen euro hebben geboekt.
Ander goed nieuws voor de retailer is dat ondanks het feit dat fysieke winkels bijna overal ter wereld opnieuw zijn geopend, de inkomsten uit de online verkoop slechts met 6% zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar. Dit betekent dat Inditex de online groei van 67% in het eerste kwartaal van 2021 bijna volledig heeft weten te behouden. En ook de rest van het jaar ziet er goed uit, want ook al is de omzet van de groep tussen 1 mei en 5 juni van dit jaar vertraagd, toch is hij in die periode met 17% gestegen (bij constante wisselkoersen).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?